donderdag 5 januari 2023

1973

Dit jaar zijn er weer een hele rij legendarische albums toe aan hun 50ste verjaardag. 1973 was voor mij een van de jaren dat in korte tijd mijn collectie enorm aan het groeien was.
Begin dat jaar was ik gaan werken en hoewel ik een belachelijk (zeg maar crimineel) bedrag aan kostgeld moest betalen kon ik door veel over te werken iedere week wel een LP kopen. Daarnaast sponsorde mijn oma zo nu en dan mijn collectie.
 
Tel daar verjaardag en Sinterklaas bij op en in 1973 had ik een indrukwekkende collectie voor een ventje dat die zomer 17 werd.
In 1973 kocht ik ook vooral LP's die in dat jaar ook waren uitgekomen. 1973 is zelfs nu nog een van de meest dominante jaren in mijn collectie. 
Het was periode van m'n eerste baantje, de eerste keer sex, de eerste keer dronken, eerste keer groot concert en het was vooral de periode van mijn eigen weg gaan en zoeken. Veel muziek zit aan gebeurtenissen gekoppeld

Als ik niet aan het werk was zat ik op de racefiets (ook dat is vrijheid), in de platenwinkel of was ik platen aan het draaien in m'n kamertje.

In m'n huidige collectie zit dan ook een bizarre hoeveelheid platen uit 1973. De jaren 1969 t/m 1972 waren vooral een muzikale ontdekkingsreis geweest en ik was er achter gekomen dat ik eigenlijk heel veel soorten muziek goed vind. 

Toen ik bedacht dit blogje te maken besloot ik een m'n persoonlijk top 10 van 1973 te plaatsen. Als snel kwam ik er achter dat ik dan teveel albums niet ging noemen die meer dan de moeite zijn.
Dus toen maar een top 15,20,.............25 en bij 30 ben ik maar gestopt.

De volgorde is wel degelijk dat ik de albums die bovenin staan beter vind dan die onderaan sta maar gemoedstoestand kan volgende week zomaar voor wat verschuivingen zorgen.

1973 was voor mij het jaar naar zelfredzaamheid, autonomie, veel en veel meer energie, eigen keuzes en heel veel geweldige muziek uit dat haar zit daar onlosmakelijk aan vastgekoppeld.
 
Mijn 1973 lijstje:
  1. Leon Russell    -    Leon Live
  2. Gram Parsons     -    GP
  3. The Allman Brothers Band    -    Brothers And Sisters
  4. Eagles    -    Desperado
  5. Bruce Springsteen    -    Greetings From Asbury Park
  6. Led Zeppelin    -    Houses Of The Holy
  7. Steely Dan    -    Countdown To Ecstasy
  8. The Byrds    -    Byrds
  9. Jethro Tull    -    A Passion Play
  10. David Bowie     -    Aladdin Sane
  11. Derek & The Domino's    -    In Concert
  12. Ten Years After     -    After recorded live
  13. The Doobie Brothers     -    Captain And Me
  14. Pink Floyd    -    Dark Side Of The Moon
  15. Neil Young    -    Time Fades Away
  16. Poco    -    Crazy Eyes
  17. Bob Dylan    -    Pat Garrett & Billy the Kid
  18. Eric Clapton    -    Rainbow concert
  19. Stephen Stills & Manassas    -    Down The Road
  20. Elton John     -    Dont Shoot Me, Im Only The Piano Player
  21. Joe Cocker    -    Something To Say
  22. J.J. Cale    -    Really
  23. Procol Harum    -    Grand Hotel
  24. Roger McGuinn    -    Roger McGuinn
  25. The Rolling Stones    -    Goat's Head Soup
  26. Cat Stevens    -    Foreigner
  27. Mike Oldfield ‎    -    Tubular Bells
  28. The Rare Earth    -    Ma
  29. Golden Earring    -    Moontan
  30. Boudewijn de Groot    -    Hoe Sterk Is De Eenzame Fietser

Geen opmerkingen:

Een reactie posten