woensdag 31 juli 2024

Groene Thee

Het verzamelen van allerlei persingen van een specifiek album laat ik vooral aan mij voorbij gaan. Ook zes kleuren vinyl van een album en dan in de seal in de kast zetten is niet mijn kopje thee.
Van een paar albums heb ik meerdere versies omdat de hoes heel erg anders is. Dat gaat dan om Sticky Fingers en Beggars Banquet, Deja Vu en een paar verzamelaars van The Allman Brothers.
 
Toch is er een album waar ik het niet van kan laten om varianten in de collectie op te nemen en dat is het album Tea For The Tillerman. Begin 2018 blogde ik hier dat het min of meer per ongeluk mijn eerste album is. Bizar want duizenden albums verder is dit album nog steeds een van mijn favoriete LP om te draaien.
Prachtige muziek en de teksten zijn voor mij nog steeds een soort van richtingwijzers. Niet dat ze concreet aan geven waar het heen moet, maar het prikkelt mij wel na te denken waarom een bepaalde kant de juiste is.
 

 Foto: Tea For The Tillerman in mintgroen - releasedatum 14 juni 2024
 
Als ik het album op een beurs voor een leuk prijsje tegenkom neem ik het mee. Niet alleen om op te stapelen want ik geef ze ook weg. Ieder die met de vinyl hobby bezig is en hier een keer platen komt draaien krijgt een exemplaar. Ook als ik bij iemand platen ga draaien gaat er standaard een Tillerman mee.
Bijzondere versies hou ik zelf en dat leverde vijf jaar geleden (zie blog mei 2019) al een mooie collectie op. 
 
 
Foto: Unofficial Release Taiwan - in 1972 gemaakt voor US soldaten die in Azië gestationeerd waren.
 
Sindsdien zijn er de nodige bijzondere items aan de collectie toegevoegd. Zo verscheen eind van de zomer van 2020 een heruitgave onder de naam Tea For The Tillerman 2. Cat Stevens was opnieuw de studio ingedoken en alle nummers van een nieuw arrangement voorzien. Dat ter gelegenheid van het 50 jarig jubileum. Mooi is vooral het duet "Father Ann Son" die hij samen zingt met zijn 50 jaar jongere versie.
Om dat jubileum extra in het zonnetje te zetten verschenen er later dat jaar een remaster en diverse jubileum boxen. Deze kwam op een mooi moment want ik was zelf met een koerswijziging bezig zoals te lezen valt in het blogje "On The Road To Find Out".
 
Gelukkig werd het toen even stil, maar vorige maand verscheen er dan een mintgroene versie van het album. Normaal vind ik het flauwekul om van een album een kleuren versie te kopen als je het al op gewoon zwart in de kast staat. In dit geval kon ik het echter niet laten...........
Een zinloze aanschaf maar wel van een album dat mij al veel zinvolle overpeinzingen heeft gegeven............
 

 Foto: Van links naar rechts:  2CD Deluxe Edition (EU 2008), standaard CD (EU 1987), 
2CD 50th Anniversary Edition (EU 2020), Compact Cassette (Canada 1970)
 
Geluidskwaliteit valt niet tegen maar als er iets is waar dit album om bekend staat is dat sowieso de uitmuntende geluidskwaliteit. Album doet het ook erg goed bij demonstraties voor audiofielen.
Wie daar in is geïnteresseerd doet zichzelf wel een plezier met een remaster. Heb je heel diepe zakken kan je op zoek gaan naar een Original Master Recording of nog beter een UHQR versie. Die laatste doet tegenwoordig in de seal 750 Euro!

Op Discogs staan er inmiddels 399(!!!) versies van Tea For The Tillerman. Ik heb geen enkele behoefte om ook maar in de buurt te komen van dat aantal. Soms loop ik echter tegen een versie aan die ik niet kan laten liggen zoals deze Groene Thee............. 
 
 
Foto: Box Set Deluxe Edition, 50th Anniversary Edition - releasedatum 4 december 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten