vrijdag 9 augustus 2024

50 jaar Feats Don't Fail Me Now

Verplichte kost voor wie een liefhebber is van het combineren van muziekstijlen. Dit vierde album van Little Feat is misschien een paar millimeter minder zijn dan voorganger Dixie Chicken. Toch mag het vandaag 50 jarige Feats Don't Fail Me Now net als de drie voorgangers het predicaat meesterwerk krijgen.
 
Hoewel ik redelijk wat vinyl van Little Feat heb ik de jarige alleen nog op harde schijf staan. Wel op CD gehad maar toen ik terug promoveerde naar de LP-league verzaakt dit album aan te schaffen. Moet ik op een volgende platenbeurs maar eens goed maken.
Of ik kies van de jubileum editie (zie foto onder) die voorzien is van een extra plaat........... Wat het gaat worden maakt niet uit, maar dit album mag eigenlijk niet in een collectie ontbreken. Zeker niet als diversiteit het toverwoord van de collectie moet zijn.
 
Littel Feat heeft altijd voor diversiteit gezorgd. Rock, Blues, Southern Rock, Swamp, Roots, Soul, Folk, Country en Funk gingen allemaal in de blender. Meesters waren ze daarin!
De band bestaat officieel nog maar dat moeten we toch vooral beschouwen als een vorm van sentimenteel tegenspartelen. 
 
Na de dood van Lowell George in 1979 viel de band uiteen maar 1987 werd een doorstart gemaakt. Op dit moment is Bill Payne nog het enige oorspronkelijk lid. Hoewel de band na de herstart nog 10 studio albums en een groot aantal live albums heeft gemaakt zaten daar nooit meer parels bij zoals uit de beginperiode.
Lowell George heeft in die eerste periode duidelijk een zware stempel gedrukt op de band. Hij schreef een groot aantal nummers, maar verzorgde in veel gevallen ook de productie.
 
Van deze Feats Don't Fail Me Now weet ik vooral opener "Rock And Roll Doctor" te waarderen. Geweldig nummer en dat was ook Cher opgevallen die het een jaar later gebruikte op haar album Stars.
Het album bevat eigenlijk geen matige nummers. 
 
Het album Feats Don't Fail Me Now is wat meer Funk ten opzichte van de drie voorgangers en was daarom even wennen. Na een paar luisterbeurten ontdek je echter hoe knap een scala aan muziekstijlen van dat funklaagje zijn voorzien.............
 
Tot slot: wat waren het toch een mooie hoezen? Dat samen met deze heerlijke muziek rechtvaardigt al een bezoek aan de platenbeurs!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten