zaterdag 14 oktober 2023

2222 dagen aan het vinyl

Al vrij snel had ik als puber een behoorlijke collectie platen. Toen ik uit huis ging moest ik ook een paar keer de trap op en af om m'n platen te verhuizen.
Tussen begin jaren 70 en half jaren 80 ruim 1000 albums verzameld en een paar honderd op tape (reel tot reel) opgenomen. In dat laatste geval ging het om platen die ik van vrienden of de platenleenclub (De Doelen - Rotterdam) had geleend 
 
Half jaren 80 deed de CD haar intreden en in ben resoluut overgestapt. Favoriete albums kocht ik opnieuw op CD en van de LP's werd afscheid genomen.
De CD paste perfect bij de fase van mijn leven waarin ik carrière maakte en papa werd. CD's zijn met kleine kinderen minder kwetsbaar en als je carrière aan het maken ben heb je geen tijd om platen om te draaien laat staan ze schoon te maken. Carrière maken in de digitale wereld en lp's draaien paste toen ook niet echt in mijn hoofd.
 
Toen ik de 60 naderende kreeg ik meer en meer de behoefte het leven te vertragen. Fietsen (racefiets) en wandelen deed ik al veel, maar ik ging meer en meer kleinere weggetjes en paadjes zoeken........ het leven vertragen.
Al m'n hele leven ben ik een hobbykok, maar ook daar ga ik meer en meer voor slowcoocking....... tijd nemen voor dingen.
Fotografie: lekker de tijd nemen kleine dingen te "vangen". 

Op enig moment (eind 2013) zag ik de revival van de LP en het voelde goed. Ik heb er nog een maand of veertien tegen gevochten maar toen ging de muisklik toch naar: "bestel draaitafel"
 
M'n lief had nog wat LP's en met Wish You Where Here maakte ik een prima start van mijn tweede LP-termijn.
CD's bijna allemaal weggedaan en begonnen met het opnieuw kopen van favoriete albums. Het liefst tweedehands want ik ben voor hergebruik maar soms lukt dat niet.
 
Heb ik spijt van de switch van LP naar CD en vervolgens van CD naar vinyl? Nee!
Beide overstapjes mogen dan geld gekost hebben maar beide overstapje zorgde voor een opschoning van de collectie EN ook voor openstaan voor nieuwe muziek. 
Door het overstappen ga ik al weer jaren naar beurzen. "Oudjes" zoeken die je toch weer wilt hebben maar ook weer nieuwe dingen ontdekken. De lol van platenwinkels in het buitenland en een regenachtige middag op Marktplaats.......heerlijk.
 
Een album als Harvest kocht ik in 1972 en ik had toen een vrij eenvoudige pick-up. Zo'n koffer van Philips. Ik was er dol gelukkig mee, maar toen Harvest er 100 draaibeurten met 10 gram op had zitten was de kwaliteit toch fors teruggelopen. 
Dus toen ik een tweedehands Thorens kocht uiteraard een nieuwe versie van Harvest gehaald.
Daarna kwam er in 1985 een CD van Harvest om een jaar of vier gelden weer ingewisseld te worden voor een LP. 
De 50th Anniversary Edition van Harvest die eind vorig jaar verscheen kon ik ook niet laten staan.
Vijf keer dus geld neergelegd voor dit album, maar dat is een verkeerde manier van kijken. De reis langs deze Harvest versies had ik voor geen goud willen missen.... Daarnaast heeft dit album mij meer luisterplezier gegeven dan het heeft gekost.
Harvest is maar een voorbeeld want albums als Who's Next, Sticky Fingers, Blonde On Blonde, Tapestry, IV, Deja Vu en velen anderen hebben een zelfde historie in mijn collectie. 
 
Al vanaf puber een groot liefhebber van muziek maar sinds een jaar of tien groot aanhanger van het het vertragen van het leven.............. muziek helpt dan zeker.........vooral als het op vinyl zit........
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten