zaterdag 3 december 2022

Harvest - 50th Anniversary Deluxe Edition

Gister verscheen deze jubileum box. Ja......wat doe je dan als Neil Young fan want het gaat wel om serieus geld.
Een heel groot fan van dit soort boxen ben ik niet. Ook is Harvest verre van mij favoriete album van Ome Neel. Waarom dan toch de kachel een week uit vraag je je af?
 
Harvest verscheen in februari 1972 en ik was net een beetje serieus met muziek bezig. Serieus op mijn manier. Ik las Popfoto en Muziekexpress en haalde iedere week trouw de in die tijd immens populaire Top 40. De tafelradio op m'n ombouw van m'n bed stond altijd aan als ik geen platen draaide.
 
Veel platen had ik in 1972 nog niet maar Harvest kocht ik die zomer een paar maanden na het verschijnen. Het is een van m'n eerste LP's en ook de eerste van Neil Young.
In mijn lijstje favoriete solo-artiesten staat Neil ruim op nummer één en van hem heb ik ook een paar platen die ik eigenlijk niet zo goed vind. Hij is een van de weinige artiesten waar ik dat van accepteer. 
Bij andere artiesten gaat een plaat gewoon weg.
 
Harvest is natuurlijk een fenomenaal goed album en ook Neils grootste succes. Het markeert bij mij ook een periode dat ik echt voor muziek was gevallen. Het is zo'n rijtjes albums van een stuk of tien. Allemaal verschenen in 1969-1972.
 
Jarenlang was Harvest mijn favoriete album van Neil, maar het staat inmiddels niet meer in mijn Neil Young Top 10. Dat maakt het nog geen matig album want Neil heeft wel 25 meesterwerken gemaakt.
Alleen veel mensen zijn in de Harvest modus blijven hangen en niet meebewogen met de ontwikkeling die Neil gemaakt heeft.
Dat  mag maar Neil is zelf ook een beetje klaar met Harvest. Hij sloeg pas een bod van 1 miljoen dollar af om Harvest integraal te spelen voor een productiemaatschappij. Sloeg hij af!

Ook van een box als deze gaat hij niet rijk van worden. Oplage is beperkt en wie deze box uitpakt snapt dat hier serieus veel werk in gezeten heeft. Heel veel en het ziet er allemaal even prachtig uit.

De box bevat:

De box
Keurige stevige box met structuur en afbeeldingen op voor en achterzijde zoals op het album van 1972.

LP Harvest
Het album zoals we dat kennen maar dan remastered. Ik moet deze toch een paar keer draaien om een stevige uitspraak te doen. Mijn oude exemplaar klinkt niet heel geweldig meer dus vergelijken is lastig.
Het klinkt goed maar ik blijf kritisch..............

LP BBC Concert (Royal Albert 23 februari 1971)
Concert registratie die dat jaar in april op de BBC is uitgezonden. De meeste nummer vinden we terug op Harvest maar waren toen voor de luisteraar nieuwe kost. Mooi om dat op die manier in de tijd te horen.  Uitvoering en geluidskwaliteit overtuigen mij wel. Is gewoon belachelijk goed.
Zelf heb ik vooral een zwak voor de pure versie van "A Man Needs A Maid". Prachtig. Zelf vind ik dit mooier dan de versie op Harvest...............brr wat is dit goed!
 
Single (7") Harvest Outtakes
Op het hoesje de bekende barn en op het vinyl een aantal nummers in uitvoering die nog niet eerder zijn vrijgegeven. Leuk maar ik had liever een extra 12"gezien.

DVD 1 - Harvest Time (The Making Of Harvest)
Documentaire over de totstandkoming van dit meesterwerk. Deze film draait sinds afgelopen donderdag ook in een groot aantal theaters over de hele wereld.

DVD 2 - BBC Concert (23 februari 1971)
Als album hierboven maar dan als DVD met bewegende plaatjes. Quick preview: prima maar hier moet je echt voor gaan zitten!
 
Poster van de barn
Uitklap poster van de Neil met de The Stray Gators terwijl ze spelen in de beruchte barn.

Foto op LP formaat
In zwart wit een foto van onze eigenzinnige muzikant bij de Broken Arrow Farm. Onder de foto een nummer wat waarschijnlijk het gevoel moet geven dat het om een limited edition gaat. Dat is iets dat boeit mij geen zak. Is pas relevant als ik dood ben. Schat let je op?

Hardcover fotoboek
Werkelijk een schitterend fotoboek met vooral foto's die we nog niet eerder hebben gezien. Veel aandacht aan besteed. Ik maak zelf veel van dit soort boeken en hier zit serieus werk in!

Coupon Neil Young Archive
Bon om je aan te moedigen om je daar betaald aan te melden. Ik ben heel enthousiast over deze box maar bij zo'n aanschaf mag wel drie maanden gratis lidmaatschap. Toch?

Conclusie
De coupon wordt ik schijt ziek van maar voor de rest is dit een meesterwerk van een meesterwerk. Alles is even fraai uitgevoerd en dit is gewoon een 10 uit 10.
Het is veel geld (slim shoppen kan 40 Euro verschil geven) maar wie een fan is van dit album doet toch maar een paar dagen de kachel uit en deze box gaat veel en veel meer warmte geven.............
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten