vrijdag 13 september 2024

Neil Young Archives Vol. III Takes

Neil Young bracht vorige maand Vol. III uit in de serie Neil Young Archives (hierna NYA), Net als bij de vorige twee delen gaat het nu ook weer om een box met CD's (of Bluerays) en deze keer zitten er maar liefst 17 schijfjes in.

Bij deze Vol. III worden de jaren 1976–1987 onder de loep genomen. Een lawine aan niet eerder uitgebracht materiaal. Zoveel dat je dat in een weekend niet zomaar weggedraaid krijgt.
Deze Vol. III box krijgt net als de vorige twee delen ook weer overal 4 en 5 sterren. Daarom betreuren vinylfans het nog steeds jammer dat deze boxen niet op LP verschijnen.

Van de vorige twee boxen zijn een aantal CD's als losse LP verschenen. Zo verschenen losse vinyl versies van Live at the Fillmore East en Live at Massey Hall welke deel uitmaakte van NYA Vol. 1.
Uit Vol 2. zijn Roxy: Tonight’s the Night Live, Homegrown, Dume en Odeon Budokan als losse LP's verschenen.

Bij Vol. 3 kiest Neil Young er in eerste instantie voor om een verzamelaar uit te brengen met 16 tracks. Album verscheen vorige week maar ik was toen op vakantie. Weer thuis gelijk een exemplaar gescoord want ik heb nu eenmaal een compleetheids-syndroom als het om Neil Young op vinyl gaat.
De NYA CD boxen laat ik in de winkel staan..............er zijn grenzen (vooral budgetair)

Takes is zeker geen slecht dubbelalbum maar voelt hier en daar toch wat rommelig aan. Zelf ben ik sowieso niet zo van de verzamelalbums. Losstaand 16 prima nummers allemaal in niet eerder uitgebrachte uitvoeringen. Soms opvallende zoals "Hey Hey, My My (Into the Black)" samen met New Wave band Devo. Nummer had overigens van mij achterwege mogen blijven. Eind 70er jaren had ik dit beslist geweldig gevonden, want ik zat toen zelf in een behoorlijk Punk en New Wave periode. De eeuwigheidswaarde van deze uitvoering is wat mij betreft echter niet zo hoog.

"Thrasher" is een van mijn favoriete nummers van ome Neel en de versie op deze Takes wordt ik wel heel erg blij van. Dat mede door de geweldige geluidstechniek en fenomenaal goed geperste platen. Geen spikje, geen ruis...........stil waar stil moet zijn. Platen zaten ook niet onder het papierstof wat helaas geen uitzondering is.

Alles zit natuurlijk weer in een prachtige hoes met uitvoerige info over de 16 nummers. Hoewel gevoelsmatig sommige nummers niet bij elkaar horen, is het een heerlijke wandeling door de jaren 76-87 van deze eigenzinnige artiest. 

 M'n favoriete nummers naast het reeds genoemde "Trasher" zijn "Hey Babe", "Comes A Time" en "Hitchhiker".
Toch hoop ik stiekem dat van de 17 CD's uit de NYA Vol. III er toch nog een paar op vinyl worden uitgebracht.

 
Neil Young verschenen op vinyl dit jaar:

Nog te verwachten op vinyl in 2024:
Live At The Fillmore East 1969 (2lp) - Crosby, Stills, Nash & Young - 25 okt 2024
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten