zondag 8 oktober 2023

Who's Next | Life House

Twee jaar geleden vierde het album Who;s Next haar 50e verjaardag. In het blogje wat ik daar over schreef valt te lezen dat dat album net als de voorgang Tommy een rockopera had moeten worden.
De nieuwe rockopera kreeg de naam Life House maar naast creatief wonder Townsend was het enthousiasme bij de overige leden van de band ver te zoeken. 
Voor Life House was een enorme batterij aan speciale (elektronische) instrumenten aangeschaft, welke ook te horen zijn op Who's next wat strikt genomen de overblijfselen zijn van Life House.
Who's Next werd een mega succes en haalde in de VS maar liefst drie platina platen. 
 
Dagelijks horen we bij Amerikaanse politie series bij de intro nummers van The Who en het album Who's Next is daarbij een belangrijke hofleverancier. Tijdloos goed!
Zelden heb ik mij dan ook bij een album afgevraagd hoe de leftovers zouden zijn. Towsend is een genie, Daltrey een geweldige zanger en als muzikant hoefde je de jongens van The Who ook helemaal niks wijs te maken.
 
Om het 50 jarig jubileum te vieren (en als platenmaatschappij lekker te cashen) verschenen er diverse jubileumedities van dit album.
Op die speciale edities een groot aantal nummers die voor Life House waren bedoeld en alternatieve versies van nummers die uiteindelijk op Who's Next terecht zijn gekomen.

De meest uitgebreide set is een box van 10 (!!!) cd's. Een schitterende box met een truckload aan artwork, maar met een prijs van een kleine 300 Euro laat ik die even in de winkel staan. 
Er is genoeg aanleiding om aan mijn verstandelijke vermogens te twijfelen, maar als ik mij laat uitkleden is dat niet door een platenmaatschappij.
 

Dat alles nam nog niet mijn interesse weg hoe het met de leftovers zit. Het rocktijdschrift Uncut bracht de oplossing door bij de editie van november 2023 een cd te leveren met daarop een tiental nummers uit het oorspronkelijke project.
Op de cd - die in een keurige hoesje zit - diverse onbekende nummers en een aantal alternatieve versies van nummers die we van Who's Next kennen.
 
Voor de liefhebber van het album Who's Next - die net als ik niet heel z'n verstandelijke vermogen is verloren - is dit een leuk mini alternatief voor de crimineel dure box.
Persoonlijk vind ik het een heel fijne aanvulling op mijn collectie en als ik eerlijk ben..............is de versie van "Behind Blue Eyes" op deze teaser cd niet beter dan op het originele album? 
Minder gepolijst en de akoestische gitaar klinkt fenomenaal.
Ook het begin van live versie van "Won't Get Fooled Again" laat zich erg goed smaken. Rauwer dan het origineel en deze versie had waarschijnlijk CSI niet gehaald. Die USA TV series zijn zo gladjes geproduceerd dat muziek ook niet TE brutaal mag worden.

Het begin van de live versie van "Baba O'Riley" vind ik dat een tikje mager ten opzichte van de versie op "Who's Next". Knap om dit live zo te doen. Heel knap, maar het laat gelijk horen hoe fenomenaal complex stuk muziek dat nummer wel niet is. Overigens is het opzwepende einde echt fenomenaal...........
 
Lekkere aanwinst!
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten