zaterdag 20 mei 2023

Joe Cocker

Vandaag zou de in 2014 overleden Joe 79 zijn geworden. Als puber was ik al een groot fan van Joe. Zo groot dat ik zelfs zijn naam op de gevel van ons huis had gekalkt. Dat leverde uiteraard een stevige straf op en ik kan mij ook geen enkele manier een voorstelling maken waarom ik dat toen gedaan heb.

Als jonge snaak zag ik de film Woodstock die over de volle breedte enorm indruk op mij maakte. Er waren echter twee nummers die er ver bovenuit staken: "Going Home" van Ten Years After en "With a Little Help From My Friends" van Joe Cocker.

De gedrevenheid en de puurheid van Cocker maakte enorme indruk op mij. Het optreden van Cocker bezorgde hem een grote tournee door de VS. Deze toer kwam met de naam Mad Dogs And Englishmen op de posters en Leo Russell stelde in een recordtijd een begeleidingsband samen.

Deze tournee leverde een geweldig Rock & Roll album en een idem film op. De film ben ik gelijk gaan zien en het album was een van mijn eerste LP's.
Cocker was in de begin jaren dat ik met muziek bezig was zo'n artiest waar ik alles maar dan ook alles van wilde hebben. Toen ik in 1978 het ouderlijk huis verliet had ik ook alle albums van Cocker die tot dan toe waren verschenen.

Zoals zovelen heb ik bij de introductie van de CD mijn platen weggedaan en maar een beperkt aantal CD's van Cocker gekocht. Een The Best Of en uiteraard Mad Dogs and Englismen.............alleen op de een of andere manier kwam het album Something To Say (1972) niet in de CD collectie. Dat album is misschien geen 5 sterren waard maar ik draaide het heel graag. Het is een heerlijke gevarieerde setlist en het album had nog geen last van overproductie wat we vooral in de jaren 80 gingen zien. 

Op het album vinden we de hits "High Time We Went" en "Midnight Rider" maar het pareltjes op dit album is wat mij betreft het heerlijk meeslepende "St. James Infirmary Blues". Alleen dat nummer maakt het voor mij al een 4 sterren album!

Toen ik terug ging naar de oude vertrouwde LP heb ik een lijstje gemaakt welke LP's ik zeker wilde hebben en Something To Say stond op dat lijstje.
Toch duurde het tot de Corona zomer van 2021 voor ik een goede exemplaar kon vinden. In een kringloop als nieuw voor 5 euro! Blij als een kind en het draaien van dit album voel ik mij ook weer even kind.

Lekker gevoel is dat maar ik ga geen namen van rocksterren meer op gevels schilderen............


Het album verscheen in de VS en op diverse andere continenten met als titel Joe Cocker en kreeg ook een andere hoes. Deze hoes werd ook in Niew Zeeland gebruikt en daar kreeg het album de titel Lo And Behold Joe Cocker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten