donderdag 26 januari 2023

Lucinda 70

Op deze blog heb ik al zeer veel aandacht aan Lucinda Williams besteed die nog steeds actief is. Vorige week trad ze nog op in Paradiso. Dat heb ik aan mij voorbij laten gaan want die malligheid dat ik ergens eerst lid van moet worden krijg ik pukkeltjes van. Vreemd concept en natuurlijk niks meer dan een truc om de prijs op te voeren zonder dat het naar de artiest gaat. Even overwogen naar Antwerpen (daar was het dus ook goedkoper!) te gaan maar dat kreeg ik agendatechnisch niet voor elkaar.

Lucinda op tournee en gaat dus voorlopig nog niet met pensioen. Sterker.... ze zit mogelijk in haar meest productieve periode. Ik ben al meermaals uitvoerig ingegaan op de LU's Jukebox serie die in 2021 en 2022 verscheen. Een zestal albums live in de studio opgenomen tijdens de Coronacrisis. In deze serie brengt Lucinda een ode aan muziek die haar geïnspireerd heeft.

Lucinda schijnt op dit moment een nieuw album afgerond te hebben wat eerdaags zal verschijnen. In 2020 bracht Lucinda haar laatste album uit met eigen werk met als titel Good Souls Better Angels. Samen met de zes Lu's Jukebox albums en het nieuwe album staat de teller dan op 8 albums in 36 maanden!

Natuurlijk brengt iemand als Neil Young meer platen uit in dezelfde tijd, maar daar zit vooral veel oud materiaal tussen.
Lucinda mag dan 70 worden vandaag er zit blijkbaar nog genoeg energie in. Dat ondanks haar herseninfarct in 2020. Het publiek tijdens haar optreden vorige maand in Paradiso was ook laaiend enthousiast en ook in de pers krijgt haar optreden de allerhoogste score.

Lucinda kan bij mij sowieso niet zoveel fout doen. Ze staat in m'n top 10 artiesten en dan is de mantel der liefde dichtbij om uitglijders te bedekken. Veel uitglijders op haar albums ga je echter niet ontdekken, want wie van deze muziekstijl en haar stem houdt kan dit de hele dag op hebben staan. 

Hoewel ik zo even ga fietsen is dat wel precies wat ik ga doen vandaag: Een dagje Lucinda.

Happy Birthday Lucinda.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten