vrijdag 18 november 2022

Lee Moses deel 2

Vorig jaar zomer kreeg ik van een vriend de tip om eens naar deze man te luisteren. Ik maakte daar een blogje (1 aug 2021: Lee Moses) en ging op zoek naar muziek en info over Lee.
Zoals in dat blogje valt te lezen heeft Lee maar één album gemaakt en er is een verzamelalbum van Lee verschenen. Daarnaast valt er nauwelijks iets over Lee te vinden.
 
Sinds vorig jaar zomer heb ik samen met m'n vriend nog heel wat af zitten Googelen naar Lee maar veel verder zijn we niet gekomen.
Afgelopen zomer - een jaar na onze ontdekking zeg maar - waren we een ochtend wezen poolen en na afloop liepen we nog even een Italiaanse ijssalon EN een platenwinkel in.
Wie komen we daar tegen in de bakken.................. Jawel Lee Moses maar mijn reactie was ook gelijk een van Mozes Kriebel. Het ging niet om het oorspronkelijke album en ik had wat problemen met de prijs. Dus Lee bleef in de bak van de platenshop staan.
 
Weken later toen we samen naar de Tour de France zaten te kijken sprak mijn vriend zijn verbazing uit dat ik die plaat had laten staan. Ik leg hem uit dat als je 100 platen in een jaar koopt en iedere keer 5-10 euro meer wel ok vindt dat ineens heel veel geld is.
Hij snapte dat maar legde zich er niet bij neer........
 
Bij diverse webshops had ik Lee inmiddels op m'n verlanglijstje gezet en onderwijl gebruikte ik Youtube om toch van Lee te genieten. 
Genieten? Dit is de allerbeste Deep Soul die ik heb gehoord. rauw, authentiek en wederom vragen wij ons af waarom deze man niet gewoon 20 albums heeft gemaakt.

Gisteravond was ik bij de betreffende vriend voor een avondje film (tip: Lost Bullit 1&2) en bijkletsen. Bij de koffie kreeg ik een gedicht van Sinterklaas. Er staan daar wandelschoenen (zonder wortel weliswaar) van mij dus Sint kon het weten dat ik er zou zijn. Het bleef niet bij een gedicht en er kwam ook een zilverkleurig pakje tevoorschijn.
Met daarin.................Lee Moses.

Ik heb de plaat zojuist een eerste keer gedraaid en deze mag het hele weekend op repeat. Deep Soul, Southern Soul, plak er een label op. Het is vooral rauw, intens en het pakt je bij je kladden, het grijpt je bij de keel................. Holy Moses wat is dit goed.

Erg blij dat dit album in de collectie is opgenomen, maar daarnaast is de sentimentele waarde nog vele malen groter.
Deze plaat is immers ook een geweldig symbool voor de bloedbroeders die we al vele jaren zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten