zondag 1 augustus 2021

Lee Moses

Van een van m'n beste vrienden kreeg ik deze muziektip. Ik had werkelijk nog nooit van de beste man gehoord.
Het valt ook niet mee iets over Lee te vinden. Geboren als Vincent Lee Moses op 13 maart 1941 en overleden op 26 januari 1998.
Lee heeft - vooral eind jaren 60 - een aantal singels gemaakt en één volledig album. Dat album verscheen in 1971 met als titel Time and Place.
 
Nu neem ik niet van ieder zomaar een muziektip aan. Voor je het weet heb je weer drie uur van je leven weggespoeld die nooit meer terug gaan komen.
Deze vriend heeft echter een muzieksmaak die wel heel dicht tegen die van mij aanzit. Dus ik op Youttube zoeken naar Lee Moses en er was genoeg te vinden.
Of dit een goede muziek tip is? Als je R&B en Soul weet te waarderen meer dan. Mogelijk ken je Lee Moses dan al.
Wie hem kent zal het ook met mij eens zijn dat als hij eenmaal op je trommelvliezen zit je hem niet snel weg zal duwen. Integendeel je hoopt dat er nog een nummer komt.
Deep, deep Soul. Wie naar perfectie zoekt moet maar snel doorbladeren. Lee Moses is authentiek, zingt uit z'n hart en wat een drive en power had deze man.
 
Wie zijn enige album geluisterd heeft kan maar tot één conclusie komen: wat ontzettend zonde dat deze geweldenaar ons niet nog een stuk of 7-8 albums heeft achtergelaten.
Kort na z'n het verschijnen van het album was Moses "het gedoe" in de platenwereld zat en trok zich terug.
Zo nu en dan trad hij in kleine gelegenheden nog op en wat zou het geweldig zijn als daar eens opnames van opduiken.

Inmiddels is Lee Moses niet alleen door mijn vriend ontdekt, maar zijn er een groot aantal liefhebbers die deze deep Soul weten te waarderen.
Dat heeft er voor gezorgd dat het originele album van Lee op dit moment voor recordbedragen over de toonbank gaat.

Gelukkig zijn er inmiddels een aantal heruitgave van het album gemaakt. Soms met de identieke tracklist en soms aangevuld met out-takes en B-kanten van singletjes.

Helaas zijn ook de heruitgaven stevig geprijsd, dus doe ik het nog even met versie op Youtube. Vorige week kon ik nog zeggen: Lee Moses? Nooit van gehoord! 
 
Die smoes hebben jullie niet meer!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten