donderdag 24 maart 2022

Nationale Dag van de Muziek

De NDvdM (Nationale Dag van de Muziek) moeten we niet verwarren met 11 juni wanneer een meer internationale dag van de muziek wordt gehouden.
Omdat 24 maart dus een nationaal gebeuren is kies ik eens voor vier keer puur Nederlandstalige platen om deze dag te vieren.
Ik vier dat met twee oudjes en een tweetal albums van artiesten die recent aan de weg timmeren.

Boudewijn de Groot - Vijf Jaar Hits (1969)
Uitstekende compilatie van het begin van de carrière van Boudewijn. In die jaren presenteerde Boudewijn zich toch een beetje als de Dylan van de lage landen en op dit album dan ook nummers als "Welterusten, Mijnheer de President" en "De Eeuwige Soldaat". 
Uiteraard ook klassiekers als "Een Meisje van Zestien", "Land van Maas en Waal" en "Als de Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen".
Een verzamelalbum dat haast wel gezien mag worden als verplicht kost in een beetje vinyl collectie.

Liesbeth List - Foto (1974)
Misschien is dit album Foto niet het beste wat Liesbeth gemaakt heeft. Toch is het een album wat goed smaakt na een drukke dag. We herkennen direct de hit "Kinderen een Kwartje" maar het zijn juist een groot aantal andere liedjes op dit album die dit album toch een heerlijke luistermoment maken.
 
The Kik - Jin (2020)
Afgelopen zomer ging ik uitvoerig in op dit album. The Kik bestond toen 10 jaar en daarmee zijn het snotneuzen in vergelijking met Boudewijn de Groot en Liesbeth List. Ik heb van The Kik enorm kunnen waarderen hoe ze zich tijdens de Corona-crisis wisten te profileren. Ze pakte iedere kans om zich te laten horen. Aanpakkers dus! Heerlijke plaat dit. 
Zie ook: The Kik

Van Piekeren - De Wereld op Z'n Kop (2018)
Een vriend wees mij op dit eigenzinnige gezelschap en ik kreeg de CD De Verdieping van hem. Iets later samen naar een concert waar ook nog eens speciaal voor mij het gruwelijk mooie "Blijf" werd gespeeld. Confronteren, mooi, gevoelig, humor.............Van Piekeren heeft het allemaal!
Eerder ging ik al eens in op de bovengenoemde CD (De Verdieping) en op het album De Wereld op Z'n Kop.

Blues, Southern Rock, Americana, Country Rock zijn wel mijn voornaamste voorkeuren. Kan ik - beetje afhankelijk van de artiest - de hele dag horen. Toch is het een goed idee om regelmatig wat tijd in te ruimen welke moois er allemaal van onze eigen bodem komt.

Dit kwartet albums is alvast meer dan de moeite waard om wat tijd aan stuk te slaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten