zondag 24 oktober 2021

50 jaar American Pie

De tijd vliegt zeggen we dan. Precies vijftig jaar geleden verscheen dit tweede album van Don McLean. De titel song "American Pie" werd net als het album wereldwijd een grote hit. Het nummer "American Pie" verwijst met de tekst The day the music died naar het tragische vliegtuigongeluk op 3 februari 1959 waarbij Buddy Holly, Ritchie Valens en The Big Bopper om het leven komen.

Het is nog steeds een schitterend album en mag gerust beschouwd worden als een klassieker. Voor mij persoonlijk hangen er aan dit album ook de nodige sentimenten. Een jaar nadat Mclean met "American Pie" een hit had verscheen het prachtige nummer "Vincent" op single. Beide nummers staan al vanaf het begin vrij hoog in de Top2000 en het is bijna ondenkbaar dat iemand die nummers niet kent.

Het nummer "Vincent" was voor mijn oma voldoende reden om voor mij de LP te kopen. Ik zat nog op school en een LP koste net zoveel als een hele dag werken in de supermarkt.

M'n oma ving mij vaak op als ik uit school kwam. Toen dit nummer op de radio was wist ze op haar eigen zeer directe wijze te vertellen dat ze DIT WEL mooie muziek vond. Toen ik vertelde dat het over Vincent van Gogh ging was mijn oma om.

Een week later kreeg ik het album van haar. Dat gebeurde tussen de middag toen ik even een boterham thuis was wezen eten. Ik wilde gelijk niet meer naar school. De middelbare school was toch een klein (eigenlijk groot) drama. Een school waar ik meermaals door een leraar geslagen ben. Meer hoef je dan eigenlijk niet te zeggen. Vreselijke tijd maar de vlucht naar de racefiets en de muziek hebben mij dan weer de rest van m'n leven zeer veel voldoening gegeven.

Toen ik die middag terug naar school liep zong ik in mijn hoofd keer op keer "American Pie" en terug naar huis heb ik vast alle records gebroken.
Tot we aan tafel moesten voor het avondeten draaide ik keer op keer dit album. Ik had zo'n eenvoudige koffergrammofoon met zeer matige kwaliteit maar ik smulde van dit album van kop tot staart.

Dit was niet de dag dat de muziek dood ging. De muziek was nog meer gaan leven!


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten