zaterdag 23 oktober 2021

Grijs

Er staat zo een stevige wandeling op het programma maar het is mega grijs weer. Dus even moed verzamelen met een goeie bak koffie en een lekker plaatje. Als we het over grijs hebben dan is dit er wel een die ik grijs gedraaid heb!

Het gaat om het debuutalbum van de Eagles uit 1972. Toen het album net uit was hoorde ik het bij de Berenkuil (voormalige platenwinkel Rotterdam) en ik was meteen verkocht.

Toen ik thuis kwam met de plaat waren mijn vrienden echter minder enthousiast. Sterker ze vonden het niks. Ook de recensies die de weken daarop in de "de bladen" verschenen waren geen weerspiegeling van mijn enthousiasme. Het toonaangevende blad Rolling Stone kwam niet verder dan 3,5 ster. Nu is dat blad ook daarna niet erg scheutig geweest met sterren als het gaat om albums van de Eagles.

Wat mijn vrienden en Rolling Stone er toen ook van vond is het met dit album is het uiteindelijk toch goed gekomen. In de VS haalde het album op z'n sloffen de platina status. Belangrijker is echter dat de Eagles met dit album de Countryrock naar een level hebben getild dat het brede publiek het volledig heeft omarmd.

Het album Sweetheart Of The Rodeo (1968) van The Byrds mag echt wel gezien worden als de officiƫle geboorte van de Countryrock. Dit debuut van de Eagles - die daarvoor actief waren als begeleidingsband van Linda Ronstadt - mag gerust gezien worden als de grote doorbraak van de Countryrock bij het grote publiek.

Hoewel de heren dit album beginnen met het nummer "Take it Easy" was het vanaf dit debuut voor de band een gekkenhuis. Dat heeft voor de nodige wrijvingen en bandwisselingen gezorgd. De eerste periode heeft de band dan ook maar amper 10 jaar geduurd en slechts zes studio albums opgeleverd.
Toch is het - zelfs nu nog - een van de populairste bands met indrukwekkende verkoopcijfers. Het album Eagles Greatest Hits behoort wereldwijd zelfs tot een van de best verkochte platen. 

Zelf ben ik echter niet zo van de Greatest Hits albums en draai liever een plaat zoals de artiest(en) dat zo gemaakt heeft. 

Koffie dan maar met dit heerlijke debuut van de Eagles.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten