donderdag 11 juli 2024

The Teskey Brothers - The Winding Way

Van de week blogde ik nog of er nog wel goede muziek wordt gemaakt. Wellicht zijn The Teskey Brothers wel het beste voorbeeld dat er nog steeds geweldige muziek wordt gemaakt. De eerste twee studio albums (2017 en 2019) heb ik ook gelijk gekocht omdat deze beslist over eeuwigheidswaarde beschikken.
Vorig jaar zomer verscheen - nadat er inmiddels ook al twee live albums waren verschenen - het derde studio album. 
 
Op dat moment was er echt een lawine aan fijne albums die verschenen of heruitgave van meesterwerkjes. Een hobby mag geld kosten maar ik wil ook de tijd hebben om van nieuwe albums te genieten. Als ik wil kan ik gerust naar de platenzaak lopen en gelijk 40 albums kopen............en dan?
Gewoon per keer een paar (of zoals vandaag gewoon één)  platen en daar echt van genieten. Deze The Winding Way begon een beetje aan mijn aandacht te ontsnappen en dat heb ik vanmiddag toch even recht gezet.
 
Ik had het album al gehoord maar het verdict is simpel: smullen, smullen en nog eens smullen! Blue Eyed Soul van de bovenste plank!
In thuisland Australië kwam het album dan ook direct op de eerste plaats van de hitlijsten. The Teskey Brothers doen het ook erg goed in Nederland en het album kwam op een knappe zesde plaats in de album top 100.
Het album heeft eveneens een groot aantal nominaties (sommige lopen nog) en prijzen in de macht gesleept.
 
Na een tweede draaibeurten van de vinyl versie durf ik nog geen favorieten aan te wijzen. Nagenoeg alle nummers zijn overigens door de broertjes Josh en Sam zelf geschreven. 
Toch paar favorieten: "Carry Me Home" lijkt een wat ingetogen nummer maar hoe het aanzwelt met de achtergrondzang is toch wel heel erg fijn.
Kant B begint niet zoals je zou verwachten met "This Will Be Our Year". Dit nummer vinden we wel op de CD, maar is omwille van de speelduur op vinyl weggelaten. Eigenlijk is dat ook het enige minpuntje van kritiek die je op deze vinyl versie van dit album kan geven.
 
Kant B begint nu met hartverscheurende "Blind Without You":
 
I'm blind without you
Without you in my arms
Blind without you
Without you in my arms
 
Heerlijk...............tenminste als je op dit moment geen liefdesverdriet hebt. Gelukkig wordt met het daarop volgende "Rich Man" een mooie knipoog gemaakt dat je naast de liefde niet veel nodig hebt.
Liefde en liefde die er niet meer is vormt de rode draad van dit album en juist dat is zo'n thema dat het zo lekker doet als er soulfull gezongen wordt. Als er iemand soulfull kan zingen dan is het Josh Teskey wel!

Wat mij betreft een jaar te laat in de collectie maar wat een meesterwerk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten