vrijdag 12 juli 2024

50 jaar Kung Fu Fighting

Dit nummer was in 1974 een monsterhit. Niet mijn muziek maar het meisje waar ik toen verkering mee had vond het geweldig. In de weekenden ging ik vrijdagavond alleen op pad naar gelegenheden waar rock en bluesbands optraden. Gekleed in oude spijkerbroek, afgetrapte laarzen, houtbakkersoverhemd en werd er ook wel een dikke joint gerookt.
 
Op zaterdagochtend ging ik naar m'n verkering waar ik de rest van het weekend bleef. Ze had een eigen verdieping met keuken en zitkamer. Beter dan bij mij thuis want er mochten geen meisjes bij mij slapen. Stel je voor...........je kinderen zullen eens dezelfde dingen doen als toen je zelf jong was.
Op zaterdagavond was het dan discotijd. Dus nette broek, overhemd en zelfs een jasje. Wel knal geel. Dat dan weer wel! Disco was niet mijn ding maar het was een heel leuke meid en een paar uurtjes overleefde ik dan wel. Het was zelf zo'n leuke meid dat het woord verloving wel eens is gevallen. Nu vind ik verloven een gek instituut en zover is het ook niet gekomen wat niet wegneemt dat ik hoop dat ze gelukkig is geworden.

Op zondag draaide we dan bij haar plaatjes. Ik had zelf al een aardige collectie LP's met The Who, Joe Cocker, Stones, Pink Floyd, Neil Young, Bob Dylan maar die liet ik lekker thuis staan.
De pick-up bij haar was van het type draaibank en heel veel plezier deed ik haar met "mijn" muziek nu ook weer niet.. Zelf had ze wat singletjes waaronder deze "Kung Fu Fighting". Ongewild zing ik het nummer dus foutloos mee..........
 
"Kung Fu Fighting" werd in een zeer groot aantal landen een enorme hit en haalde in tientallen landen de eerste plaats. In de VS gingen er 1 miljoen singletjes over de toonbank en in Nederland stond het nummer vijf weken op de eerste plaats. 
 
Een paar maanden geleden kreeg ik van een vriend een stapel oude 78 toeren platen en daar zat het album Kung Fu Fighting and Other Great Love Songs tussen.
Het zien van de hoes leverde toch wat fijne sentimenten op. Hoewel het volledig buiten mijn smaak valt heb ik het album opzij gezet want weggooien voelde of ik een stukje van mijn jeugd verloochende. 
Dus op het stapeltje "wat moet ik ermee?". 
Tot vandaag want ik las net dat "Kung Fu Fighting" 50 jaar geleden een hit was. Zelf had ik het nummer nooit meer opgerakeld en de eeuwigheidswaarde is blijkbaar ook laag want het heeft maar twee jaar in de Top 2000 gestaan.
Het sentiment won het op deze regenachtige ochtend echter toch van mijn normale vrijdagochtend smaak..........
Eén keertje dan nog..........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten