vrijdag 26 juli 2024

Paris & The Police

Zojuist hoor ik op het nieuws dat er in Parijs straks bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen maar liefst 45.000 politieagenten op de been zijn! Dat klinkt bizar veel maar ik heb geen idee hoeveel politie er normaal in Parijs rondloopt. Je mag verwachten dat dat er ook al heel wat zijn.

De Olympische Spelen worden echter meer en meer een gruwel van een evenement. Restaurants en hotels in Parijs klagen vanwege het wegblijven van gasten. Ook Air France en KLM krijgen een financiƫle dreun door het wegblijven toeristen.
Geheel volgens traditie zal dan over een paar maanden bekend gemaakt worden dat ook deze spelen weer veel duurder zijn uitgepakt. Los van het economische aspect is de beveiliging nauwelijks nog op een normale manier op orde te krijgen. Dus daar waar de toeristen Parijs massaal aan het mijden zijn is de politie in enorme aantallen aanwezig. Bizar!

Plaatjes dan maar...........Paris en The Police

De albums Paris van Supertramp en Zenyatta Mondatta van The Police verschenen beide in 1980. Ik kon nauwelijks genoeg krijgen van deze twee groepen, maar al jaren komen die platen niet meer uit de kast.
Er is echt zo'n moment nodig als vandaag dat ik door het nieuwsbericht over de politie in Parijs ik op het spoor wordt gezet deze platen op te zoeken.

Het album Paris is een live registratie van een concert dat in november 1979 in Parijs is opgenomen. Al het bekende werk van Supertramp komt op deze dubbelaar aan bod en alleen dat maakte het in de jaren 80 al tot een lekker plaat om te draaien. Het album kreeg van de vakpers weinig sterren en de verkoopcijfers bleven zeer zwaar achter ten opzichte van de zeer succesvolle voorganger Breakfast in America. Toch was die kritiek niet helemaal terecht want het is echt wel een heel puik album dat door de echte liefhebbers stevig is omarmt.

Zenyatta Mondatta van The Police werd commercieel dan wel een enorm succes. In diverse landen haalde het album de platina status en in de VS zelfs meermaals. Op het album de hits "Don't Stand So Close to Me" en het mega aanstekelijke "De Do Do Do, De Da Da Da".
Zelf kan ik echt niet zingen maar al ik "De Do Do Do, De Da Da Da" hoor kan ik echt m'n mond niet houden.

Beide bands zijn bij mij een beetje weggezakt maar daarmee zijn het nog geen slechte platen. Toch leuk om bij de koffie nog eens te draaien. Dat met dank aan de politie in Parijs.



1 opmerking:

  1. Ik heb de blu ray van Paris hier in de kast staan, die gaat wel een paar keer per jaar in de speler, geweldig concert!

    BeantwoordenVerwijderen