woensdag 3 juli 2024

Brian Jones & Jim Morrison

Beide creatieve multitalenten stierven op 3 juli en beide op 27 jarige leeftijd. Het aantal artiesten dat op 27 jarige leeftijd in die jaren overleed was zo groot dat het begrip 27 Club ontstond. 
Brian Jones overleed in 1969 en Jim Morrison twee jaar later.
 
Het overlijden van Brian Jones heb ik wat minder bewust meegemaakt. Ik herinner mij wel dat het nieuws was, maar ik was pas een jaar later echt fanatiek met muziek bezig. 
Het overlijden van Jim Morrison maakte ik eens stuk bewuster mee, want ik had op dat moment al een paar singeltjes van The Doors.

Beide waren geniale artiesten. Brian Jones was een uitstekende muzikant en verdient vooral credits voor zijn inbreng van niet alledaagse instrumenten bij The Rolling Stones.
Doors frontman Jim Morrison was dan weer een geweldige zanger, maar toch vooral een tovenaar met woorden. Geen gewone liedjesschrijver maar iemand die woorden aan elkaar kon plakken als geen ander.
 
Beide legendes hebben hebben de bands waarin ze speelde een enorme boost gegeven. Er zijn ook genoeg fans die The Stones met Brian Jones beter vinden dan zonder. Wat mij betreft hebben The Rolling Stones zich daarna nog teveel ontwikkeld om daar maar even kort door de bocht een antwoord op te geven.
Jim Morrison daarentegen drukte zo zwaar zijn stempel op The Doors dat na zijn overlijden de band eigenlijk ook dood was.
 
Zowel Brian Jones en Jim Morrison zijn dan ook een enorme inspiratie geweest (en nog) voor heel veel andere artiesten. Beide legendes hadden echter ook gemeen dat hun dna rijkelijk was voorzien van het nodige rebelse gedrag. Waarschijnlijk komt dat met de package creativiteit. Creativiteit laat zich nu eenmaal niet beteugelen door kantlijnen, vangrails, en betuttelde regels.
 
Beide heren zijn al meer dan 50 jaar in de rockhemel maar zijn beide nog enorm populair. Stones platen uit de periode van Brian Jones doen het erg goed in het tweedehands circuit en dat geldt ook voor platen van The Doors.

Van beide bands even een plaat uit de kast getrokken uit de periode dat deze briljante artiesten daar nog deel van uitmaakte.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten