vrijdag 19 april 2024

In Memory of Elizabeth Reed - deel 2

Gister blogde ik over het overlijden van Dickey Betts. Door dit nieuws ben ik best nog even van de leg. Dus ik doe gewoon nog een blog met aandacht voor al dat moois wat Dickey Betts gemaakt heeft.
 
Geboren als Forrest Richard Betts en het werd pas in de loop van 1974 Dickey. 
Bij de oprichting van The Allman Brothers Band en het eerste album (1969) was het overigens nog gewoon Dick Betts.
Op de albums Idlewild South (1970), At Fillmore East (1971) en  Eat a Peach (1972) werd het Dicky Betts om bij het album Brothers and Sisters (1973) onverwacht Richard Betts te gaan gebruiken.
Alle albums die volgde staat Betts gewoon als Dickey op de hoes.
 
Een van meest complexe nummers die Betts heeft geschreven is natuurlijk "In Memory of Elizabeth Reed". In 2021 heb ik al eens eerder aandacht aan dit nummer besteed, maar dit is zo'n stuk muziek dat kan ik iedere dag wel een keer horen. Omdat er veel verschillende versies zijn kan je makkelijk een maand vullen.
 
Zelf heb ik van deze briljante Jazz en Rock blend negen verschillende versies. De studioversie die verscheen op het album Idlewild South (1970) heb ik zelfs drie keer.......
Over het nummer zijn tientallen hoofdstukken geschreven. 
Wie was Elisabeth?  De verhalen rond de grafsteen die voor inspiratie zorgde? Wat heeft dit alles met Boz Scaggs te maken? Ga ik allemaal niet doen want ik ga vandaag vooral lekker negen verschillende versie draaien..........
Ik zeg net nog maar een keer: Briljant, Briljant, Briljant!
 
Overigens is de muzikale erfenis van Betts groter dan de nummers die hij heeft geschreven en gespeeld. Duane een van de kinderen van Betts is namelijk muzikant geworden. Met zo'n naam en vader kan je bijna niet anders dan gitaar gaan spelen en dat doet hij.
Duane heeft met z'n vader gespeeld en in diverse andere bandjes, maar is sinds 2018 stevig aan de weg aan het timmeren met The Allman Betts Band.
 
In deze tweede generatie Allman Brothers spelen ook de Devon Allman (zoon van Greg Allman) en Berry Duane Oakley (zoon van Berry Oakley)
Deze jongens (inmiddels echte mannen) hebben inmiddels een tweetal uitstekende albums opgeleverd. Uiteraard Southern Rock en misschien wel in z'n meest pure vorm zonder hun vaders geforceerd te imiteren en juist met een heel eigen inbreng.
Minder Jazz en iets meer Americana............lekker hoor!
 
The Allman Brothers imiteren heeft natuurlijk ook geen zin want een beetje - met name op het podium - buitenaards waren ze wel. Helaas geldt dat inmiddels van vijf van de zes oprichters en na het overlijden van Dickey is alleen Jaimoe (Jai Johanny Johanson) nog in ons midden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten