dinsdag 16 april 2024

Debuut Rolling Stones 60 jaar

Vorig jaar brachten de Stones met Hackney Diamonds hun laatste album uit en vandaag viert hun eerste album haar 60e(!!!) verjaardag. Onwaarschijnlijk. 60 jaar actief in het maken van albums!

Toen dit debuutalbum verscheen liep ik nog in een matrozenpakje maar toen ik een aantal jaren daarna interesse in muziek kreeg waren de Stones wel gelijk mijn ding.
De brutale sound en performances sprake mij gelijk aan en ben dan ook bij een groot aantal optredens van hun geweest en heb serieus wat platen van ze staan.
Iedere week draai ik ook wel een plaat van de Stones.

Helaas heb ik dit debuutalbum niet op vinyl. Vroeger gehad maar dat was een afdankertje van iemand en dat was een echte kampvuur plaat geworden met ook een een achtbaan.
Later dit album wel op CD gekocht en die uiteraard geript en die staat nu op.

Dit debuut van de Stones liet en laat nog steeds horen dat we hier te maken hebben met grote wereldklasse.
Hoewel op dit debuut nog geen eigen werk te horen is geven de Stones een heerlijk eigen draai aan nummers als "Route 66", "Carol" en "Walking The Dog".
In die jaren was het nog heel gebruikelijk om voor de VS een andere samenstelling van de tracklist te maken dan voor Europa. In dit geval vallen de verschillen mee maar is op de VS versie het nummer "Mona" komen te vervallen en vervangen door "Not Fade Away". 

Het album kreeg gewoon de simpele titel The Rolling Stones maar voor de VS werd daar als subtitel England's Newest Hit Makers aan toegevoegd.

Varianten van albums zijn klein (ook niet meer dan dat) leed voor verzamelaars die alle officiĆ«le albums van The Stones willen hebben. Met het openen van The Vault (Stones archieven) heb ik dat idee achter mij gelaten. 
Jaarlijks komen er op dit moment meerdere live registraties uit. Allemaal dik de moeite maar het project de Stones compleet staat toch echt bij het grof vuil.
Dat neemt niet weg dat ik van dit uitmuntende debuut uit 1964 toch wel een net vinyl exemplaar aan de collectie toe wil voegen. 
Al is het alleen maar dat het zo mooi de start markeert van de beste Rock & Roll band uit dit deel van het heelal.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten