vrijdag 15 maart 2024

World Sleep Day 2024

Deze dag valt niet op een vaste datum maar is altijd op een vrijdag halverwege de maand maart. Gister was ik met een vriend (delen ook de muziekhobby) wandelen en hij wilde mij wat tips geven om te slapen. Er zijn genoeg aspecten waar ik nog tips kan gebruiken, maar met slaap heb ik totaal geen probleem.
Zeker niet als ik die dag een lekker stuk gefietst (racefiets) of gewandeld heb. Helaas zijn er heel veel mensen die wel problemen met slaap hebben. Soms is dat fysiek maar heel vaak liggen er mentale oorzaken aan de basis van slapeloosheid.
Met de stijgende kosten. gerommel in de politiek, tekort aan huizen en dreiging voor meer oorlog zal de slapeloosheid onder de bevolking helaas alleen maar verder toenemen.
 
Dus mijn keuze voor bij de koffie valt niet op een slaapliedje maar op het album  Sleepless Nights van Gram Parsons en The Flying Burrito Brothers. Album verscheen in 1976 en dat was dus al een aantal jaren na het trieste overlijden van Parsons.
Op dit Countryrock album horen we - uiteraard zou je haast zeggen - ook Emmylou Harris een aantal keren een bijdrage leveren. Opvallende bijdrage van anderen zit vooral in de setlist. Het zijn namelijk allemaal nummers van anderen. 
 
Albums die postuum* worden uitgegeven scoren zelden vijf sterren en deze Sleepless Nights vormt daar geen uitzondering op. Een lekker album maar ook niet veel meer dan dat. 
De nummers zijn duidelijk restjes die bij eerdere albums niet gebruikt zijn en een groot aantal nummers op deze Sleepless Nights mist toch wat pit.
Grote fans van Gram Parsons nemen het door hun compleetheidsdrang uiteraard toch op in hun collectie. Wil je echter maar een paar albums van Parsons en The Flying Burrito Brothers in je collectie opnemen zou ik de keuze toch op iets anders laten vallen.
Bij de koffie een prima album en dat het wat minder is dan we van Parsons gewend zijn ga ik geen nacht slechter door slapen.


* Grievous Angel is het tweede solo album van Gram Parsons en verscheen een paar maanden na zijn dood. Dit album was echter al gepland en valt niet in de standaardcategorie van postuum albums. Die laatste categorie - waar deze Sleepless Nights zeker wel onder valt - is toch een soort van gegraai van platenmaatschappijen om opnames die door de artiest waren afgekeurd alsnog in dollars om te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten