vrijdag 5 januari 2024

De dag van de slagroom

Of het een erg handige keuze is om een dergelijke dag zo kort na de feestdagen te plannen lijkt mij een overbodige vraag. Blijkbaar zijn er toch nog heel wat mensen die vinden dat ze de afgelopen weken te weinig calorieën naar binnen hebben gewerkt. Voor hen (maar waarschijnlijk vooral voor de bakker) is er dan vandaag speciaal de dag van de slagroom!

Wat voor muziek ik uit moest zoeken is dan natuurlijk een makkie. Cream, Cream, Cream en nog eens Cream. Ik twijfelde even tussen de hun debuutalbum Fresh Cream uit 1966 en het album Goodbye uit 1969. Goodbye Cream als een knipoog om na de feestdagen het snoepen even gedag te zeggen.

Toch gekozen voor Fresh Cream. Een fris begin van dit nieuwe jaar maak ik er dan maar even van. Verder is het draaien van dit album natuurlijk sowieso een geweldige keuze.
Heerlijke Britse Bluesrock door drie topmuzikanten en dit debuut kreeg dan ook een lawine aan vijf sterren beoordelingen.

Eric Clapton op gitaar, Jack Bruce op bas en Ginger Baker achter de drumkit. Blijkbaar was er niet meer nodig om een meesterwerk te maken. Hoewel er na het uiteenvallen van de band de nodige live en verzamelalbums verschenen bleef de teller helaas op vier reguliere Cream albums staan.

Jammer want alle vier die albums zijn dik de moeite en vraag je je af wat er meer in had gezeten. Voor nu "beperk" ik mij tot het debuut Fresh Cream. In de kast heb ik daar een jubileumbox van staan die in 2017 verscheen. De box bevat zes platen en een geweldig fotoboek. 

Volume op standje dat de buren net de politie niet bellen, zwarte koffie (zonder slagroom!) en het fotoboek op schoot. Even terug in de tijd naar die fenomenale ongecompliceerde Britse Bluesrock.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten