vrijdag 24 november 2023

Dolly Parton - Rockstar

Zelf ben ik geen uitgesproken fan van Dolly, maar heb wel enorme bewondering voor deze vrouw 
Dolly heeft een onwaarschijnlijke reeks songs geschreven, zelf zo'n 50 solo albums opgenomen en een groot aantal samenwerkingen zoals met Emmylou Harris en Linda Ronstadt. 
Verder heeft Dolly rond en naast de muziek een heel imperium opgebouwd. Of dat allemaal nog niet genoeg is zet ze zich ook nog eens in voor een aantal maatschappelijke doelen.
Ondanks dat alles is het haar gelukt haar privéleven gescheiden te houden van haar bestaan als artiest.
Enorm knap allemaal en voor dit soort mensen maak ik een diepe buiging. Bij mij in de platenkast staan een aantal albums van Dolly en dat was eigenlijk meer dan genoeg.

Tot het album Rockstar vorige vrijdag in de bakken verscheen! Klassieke rocknummers die Dolly in een aantal gevallen uitvoert als een duet met de oorspronkelijke artiest.
Voor Dolly en de betreffende artiesten moet dit echt een geweldig project zijn geweest en het resultaat mag er zijn. Misschien geen album wat ik vaak in m'n cave zal draaien, maar wel heel lekkere muziek voor in de auto.

Daarom heb ik dit keer voor de CD versie gekozen. In dit geval budgettair niet onverstandig want de vinyl versie bestaat maar liefst uit vier platen! Altijd weer mooi zo'n box maar met de Kerst aan de horizon even op de rem.
Bij de CD versie gaat het om twee schijfjes en de meeste nummers zijn dikke meezingers.

Artiesten die langskomen zijn Sting, Warren Haynes, Kid Rock, Elton John, John Fogerty, Paul McCartney, Ringo Star, Melissa Etheridge, Debbie Harry en nog een hele rij wereldsterren.
Met 30 nummers is een album doorgaans wel een zit. De diversiteit aan artiesten zorgt echter voor voldoende afwisseling en daardoor zal het album niet snel gaan vervelen. 
 
Een paar nummers steken er wat mij betreft bovenuit. De versie van "Long As I Can See the Light" samen met John Fogerty krijg ik zelfs wel een beetje kippenvel van. Echt heel goed.
Verwacht op dit album ook geen mierzoete Dolly want met Rockstar geeft ze dit album echt wel een heel legitieme titel.
Ook "I Want You Back" samen met Steven Tyler is echt lekker brute Rock. Let bij dit nummer ook even op het geweldige gitaarspel van Warren Haynes (vorige week nog in Tivoli gezien).
Ook op "Heartbreaker" gaat Dolly met haar collega's lekker los en uiteraard krijgt het ruim 10 minuten lange "Freebird" van Lynyrd Skynyrd een dikke eervolle vermelding. 
Het gaat te ver alle nummers te behandelen maar het is gewoon een heel lekker rockalbum en een heel, heel gaaf project.

Gewoon een erg geschikt album om in de auto (of onder de douche) mee te bleren. Het album behoort vast niet tot Dolly's beste werk, want de jaren gaan tellen. Toch ben ik wel onder de indruk van haar stem. Natuurlijk is dit een album waar productie en mixen tot de max is gegaan. Toch als niet megafan kan ik maar één oordeel geven: TOP!

Het is - mede door de samenwerking met vele wereldsterren - vooral een geweldig inspirerend en energiek album geworden. Rockstar? Reken maar!
 
Overigens lang geen slechte tip voor onder de kerstboom. Integendeel! 
(en stiekem ga ik misschien toch wel de vinylbox kopen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten