zaterdag 11 november 2023

11-11

Zelf heb ik niks met Sint Maarten en al helemaal niet met Carnaval. Sint Maarten lijkt mij overigens zo'n feest dat in stand wordt gehouden door de branchevereniging van de tandartsen.
Een feestje ga ik niet uit de weg maar na een paar keer Carnaval had ik dat wel gezien. Dat neemt niet weg dat ik wel een heel fraai nummer weet met Carnaval in de titel: "Manhã de Carnaval".
 
Het nummer kreeg grote bekendheid door de film Black Orpheus en wordt ook vaak zo genoemd. Het nummer dat door Luiz Bonfá and lyricist Antônio Maria.is geschreven is inmiddels door honderden artiesten vertolkt.
Het nummer wordt ook wel gezien als de doorbraak van de Bosa Nova. Een hele fraaie versie is die van Astrud Gilberto. Deze prachtige vrouw die afgelopen zomer op 83 jarige leeftijd overleed was aanvankelijk helemaal niet bedoel als zangeres.
 
Omdat Astrud een beetje Engels kon mocht ze een kansje wagen met "The Girl From Ipanema". Het nummer was aanvankelijk bedoel voor haar man João Gilberto. 
Het succes wat Astrud wist te halen met dit nummer zal zeker een rol hebben gespeeld dat het huwelijk geen stand hield.
Dat weerhield Atrud er niet van een schitterende catalogus bij elkaar te zingen. 
Voor bij de koffie de verzamleaar Brazilian Mood met daarop het wonderschone "Manhã De Carnaval". Is 11-11 toch nog ergens goed voor!
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten