maandag 27 maart 2023

The Dark Side Of The Moon Live

Hoewel The Dark Side Of The Moon niet mijn favoriete Pink Floyd album is kon ik het 50 jarig jubileum van dit album niet helemaal langs mij heen laten gaan. Een bizar kostbare box is uitgebracht en een van de onderdelen in die box is een LP met een live registratie van dit meesterwerk.

Gelukkig is deze LP sinds afgelopen vrijdag ook los verkrijgbaar en dat heb ik maar gedaan. Prachtige hoes en posters en de geluidskwaliteit is beslist erg goed. Het is allemaal keurig uitgewerkt en ziet er berestrak uit en klinkt ook als een klok.

Toch mag in dit blogje een punt van kritiek niet ontbreken. De opname die in 1974 in Wembley is gemaakt is 55 minuten lang en dat is teveel voor één enkele LP om een hoge geluidskwaliteit te garanderen.
Hier en daar is er dus wat muziek weggesneden. Eigenlijk een doodzonde en ik snap niet waarom ze die 55 minuten niet over twee platen hebben verdeeld. Desnoods kant vier van een ets voorzien zoals dat zo vaak wordt gedaan.

Dan wordt zo'n album een tientje duurder maar niemand gaat het daardoor ineens laten staan. Sterker nu dit bekend is zal er wellicht minder vinyl van dit album worden verkocht, want de CD versie bevat - voor zover ik heb kunnen zien - wel de volledige 55 minuten.


Over de muziek uiteraard niks dan lof, schitterende hoes en weergaloos goed klinkende LP. 

Het weglaten van een stuk muziek is echter een respectloze zet naar zowel de consument als naar de band zelf.

Een van de nummers waarin is gesneden is uitgerekend het nummer "Money" en helaas is dat gelijk een heel een soort van trieste symboliek.

Ga maar vast sparen want de geldgeile platenmaatschappij zal al wel een 55 jarige jubileum set klaar hebben liggen met de wervende tekst: "Now Complete Setlist On Vinyl".

Beetje jammer maar wel een heerlijke ervaring om The Dark Side Of The Moon net een beetje anders te ervaren. De gewone studioversie kon ik immers dan 50 jaar noot voor noot opdreunen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten