dinsdag 17 januari 2023

Neil Young - Le Noise

Dit album verscheen in 2010 en de oorspronkelijke planning was een akoestisch solo album met als titel Twisted road. Het idee van een geheel akoestisch album was ingegeven door het album Hitchhiker. 
Dat album had Neil in 1976 had opgenomen, maar lag in 2010 nog steeds op de plank en zou pas in 2017 verschijnen.
 
Van het album Hitchhiker is overigens de titelsong voor deze deze Le Noise gebruikt. Het idee voor een volledig akoestisch album werd al rap losgelaten. Van de acht nummers zijn er uiteindelijk maar twee in de categorie akoestisch gekomen. Daaronder wel het bloedstollend mooie "Love and War".
In vier nachten in de studio - waar het album naar vernoemd is -  van producent Daniel Lanois werd het album opgenomen. S'nachts aan het werk zijn is niet een ieder gegeven, maar Neil en Daniel wisten er wel raad mee.
Neil speelt alles solo en als je goed naar sommige nummers luistert kan je je dat maar lastig voorstellen. Een deel van de muziek is verre van laagdrempelig en dit is een album van Neil waar ik best even werk aan heb gehad.
 
Bij het verschijnen van dit album in 2010 heb ik de CD gekocht en ik hoorde gelijk dat dit een meesterwerk is. Dat wil nog niet zeggen dat het makkelijk naar binnen glijdt. Dit is een album waar je als luisteraar aan het werk moet. Na een 5-6 tal keer het door je oren te laten waaien is het dan tijd om ook eens goed naar de teksten te gaan luisteren.
 
Ieder haalt weer wat anders uit de doorgaans wat complexe teksten van Neil en dat is prima. Toch is er geen zware analyse nodig om te horen dan Neil forse kritiek heeft op de Irak oorlog die toen aan de gang was.
Een aantal nummers laat een Neil horen als een soort van reiziger. Een reiziger langs al of niet kansloze liefde en vooral langs een boze wereld zoals in het nummer "Angry World".
 
Het album verscheen in de periode dat de LP nog niet aan de grote heropstanding bezig was. Dat betekend dat er bij de introductie van dit album maar een hele kleine batch aan LP's is gemaakt.
Originele exemplaren zijn schaars en prijzen van boven de 200 Euro zijn heel normaal.
 
Als het om Neil Young gaat heb ik toch een beetje last van een soort van compleetheidssyndroom. Wat Neil allemaal heeft uitgegeven gaat mij toch niet lukken om dat te verzamelen maar  daarom is het ook een leuk verzamelgebied. 
Het gaat mij immers - net als Neil op deze Le Noise - om de reis en als ik regelmatig wat toevoeg aan de collectie is dat prima. 
 
Recent liep ik voor een prikkie aan tegen een niet officiƫle versie van dit album. Toch maar gedaan. Deze heruitgave is uit 2013 en speelt duidelijk in op de heropleving van de LP.
De geluidskwaliteit valt mij niet tegen, maar helemaal foutloos is het niet gegaan. Het nummer "Walk With Me" is op de achterkant van de stemmige hoes geschreven met een V.

Fijne aanwinst en onder de vele experimenten die Neil heeft gemaakt is dit toch wel een van de beste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten