maandag 21 november 2022

Syracuse University April 4, 1972

Als ik een album van The Allman Brothers tegenkom wat ik nog niet heb kan ik dat niet laten staan. Eigenlijk vind ik dat soort hebberigheid een heel naar gevoel, maar niet menselijks is mij vreemd.
Van de Allmans zijn een oneindige rij live albums gemaakt. Een groot aantal zijn door de band/maatschappij zelf uitgebracht en er zijn een enorme rij onofficiƫle releases.

Zo ook deze Syracuse University April 4, 1972. Het betreffende concert is via de radio (WNEW-FM) uitgezonden en zo zijn er diverse CD's en LP's van dit optreden verschenen.
Een aantal 2CD sets en een dubbel LP die zo te zien het volledige optreden bevatten. Uitgegeven door vage labels als Air Cuts (de verwijzing is duidelijk) en Darkside Production.
Deze releases verschenen in de periode 1994 t/m 2018 en dit jaar verscheen een enkele LP met een daarop een beperkte setlist van het betreffende optreden.
De recente versie is uitgebracht door het label Radio Loop.

Mijn niet te stille honger naar live materiaal van de Allmans zorgde ervoor dat een zondags bezoekje aan de platenwinkel een geslaagde operatie was.
Op de setlist klassiekers als "Statesboro Blues", "Midnight Rider", "Stormy Monday" en een van mijn favoriete Allmans nummers "One Way Out".

Het concert is van 4 april 1972. Dat is dus na het tragische ongeval van Duane Allman, maar nog voor het al even tragische ongeluk van Berry Oakley. Een samenstelling van de band die bizar genoeg dus maar een jaar heeft bestaan.

Leuke aanwinst. Geluidskwaliteit is niet slecht maar de handen gaan niet de lucht is. Wel een duim omhoog hoe Gregg een paar keer op het orgel tekeer gaat. De jams doen wat mager hoe Dicky Betts ook z'n best doet. Betts is een geweldige gitarist maar een tweede gitarist duidelijk gemist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten