woensdag 7 september 2022

Buddy Holly

Het is vandaag de geboortedag van deze Rock & Roll legende. Helaas is er een andere datum die nog veel meer met Buddy samenhangt en dat is 3 februari 1959. Don McLean zong het indrukwekkend in zijn "American Pie": The Day The Music Died...............

Op die 3e februari verongelukte Buddy samen met Ritchie Valens en "The Big Bopper" bij een tragische vliegtuigongeluk. De Beechcraft 35 Bonanza was geen erg betrouwbaar vliegtuig en winterse omstandigheden werden dit kleine vliegtuig teveel.

Kort na het opstijgen in Clear Lake (Iowa) ging het mis en storten de N3794N neer in een besneeuwde akker.
Oneindig onderzoekrapporten, boeken, documentaires en artikelen zijn gemaakt naar aanleiding van dit vreselijke ongeluk.

Buddy was nog een zeer jonge (22?) knul maar had al een enorme muzikale catalogus opgebouwd en een indrukwekkende rij hits gescoord. Zelf was ik nog een piepkuiken toen Buddy verongelukte maar ik kan mij wel herinneren dat zowel mijn oma als mijn ouders het regelmatig over Buddy hadden. Buddy lag thuis ook regelmatig op de schijvendraaier en ik zing z'n repertoire probleemloos mee.

Buddy was (is) voor vele artiesten een inspiratie geweest en wie geïnteresseerd is in de ontwikkeling van de moderne muziek kan in mijn bescheiden ogen niet om Buddy heen.

Meer Buddy Holly: The Day The Music Died

Geen opmerkingen:

Een reactie posten