maandag 22 augustus 2022

Misplaatste balans

Ieder die muziek weet te waarderen zal een balans zoeken tussen het aanbod van de muziek en de wijze hou hij het afspeelt. Zelf heb ik totaal geen oordeel of iemand de voorkeur geeft aan Spotify, CD;s, LP;s of zelfs aan cassettes die weer populair aan het worden zijn.
 
Waar je ook voor kiest zal je altijd een balans zoeken tussen aanbod muziek en hoe je er naar luistert. Ook de verstokte Spotifier zal op zoek gaan naar oortjes die net wat meer laag en dynamiek geven. De CD liefhebber zal z'n vakantiegeld met plezier uitgeven aan een SACD speler en ik probeer binnen normale budgetten een vinyl configuratie naar een optimum te stuwen.
 
Een van de maatregelen die ik heb genomen is de aanschaf van en leren platenspeler mat. Ik verwachte niet gelijk een enorme winst in geluidskwaliteit, maar ik was het statische effect van de vilten mat helemaal zat.
Na de revival van de LP is de strijd tussen fabrikanten van platenspelers misschien wel harder dan ooit. Dus iedere fabrikant probeert in ieder segment een top speler neer te zetten, maar wel scherp geprijsd t.o.v. de concurrent.
 
Beknibbelen is altijd een slecht idee maar zo werkt dat dus blijkbaar. De ene fabrikant beknibbelt op het element, een ander op de interlink en weer een ander op de mat.
Zo zat er bij mijn nieuwe Pro-Ject platenspeler een heel zielig vilten matje. Het voelde toch een beetje als eten in een sterrenrestaurant en na afloop een bak oploskoffie krijgen.
 
Nadeel van een vilten mat is dat ze enorm verzamelaars zijn van stof, haren en wat er zo door de lucht kan zweven. Verder zijn ze zo statisch als de pest en blijven ze aan je platen hangen. Gewoon prut. 
Dus een andere oplossing. Ik had nog een rubber mat liggen maar na een aantal luisterbeurten vond ik deze rommelig (niet helemaal het goede woord) klinken.
 
Dus wat rond gekeken wat tegenwoordig met het woeste wilde web wel heel eenvoudig is. Al snel zat ik te twijfelen tussen kurk en leer. Ik heb ooit een heel huis met kurk gehad en ik kan dat spul eigenlijk niet meer zien.
Dus ik ging voor leer............
 
Van Pro-Ject hebben ze een leren mat van 50 Euro die ik ergens in de aanbieding tegen kwam. Het statische probleem is opgelost en het klinkt mooi rustig. 
Wat ik alleen niet snap is dat een fabrikant blijkbaar niet is staat is een stukje leer van 30cm uit te snijden zonder lelijke plekken. Echt lelijke plekken!

Vanuit audiofiel oogpunt (of moet je dan hoorpunt zeggen) is het een prima mat. Visueel lijkt het echter nergens naar en voor dit geld mag je echt wat meer verwachten. 
De Pro-Ject speler die ik heb ben ik echt mega enthousiast over. Dit soort accessoires moeten echt beter! Nu voelt zo'n mat toch een beetje als makkelijk geld binnen harken met wat restjes leer. Eigenlijk respectloos naar hun klanten.

Pro-Ject dit is echt slecht want een stukje leer van deze kwaliteit koop ik op de markt voor vijf euro.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten