zaterdag 20 augustus 2022

John Hiatt

Vandaag doet John er een jaartje bij. Dit is typisch een van die artiesten die ik op een bepaald moment teveel gedraaid heb. Vooral de albums Bring the Family (A&M, 1987) en Slow Turning (A&M, 1988). Beide verschenen in de begin periode van de CD en omdat die zilveren schijf in die begin jaren crimineel duur waren was de collectie nog beperkt. Dus de plaatjes die ik had zaten vaak in de speler.

Ik was John (en de Dire Straits en Joe Jackson om er nog een paar te noemen) dus op een bepaald moment helemaal zat. Dat ondanks dat de twee genoemde albums absolute toppers zijn. Alleen ik zing ze van voor tot achter mee en dan ga ik mijn aandacht voor muziek toch wat verliezen. Muziek moet mij wel blijven uitdagen of zoals bij Dylan de teksten die iedere keer weer een ander of nieuw inzicht kunnen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat de teksten van Hiatt niemendalletjes zijn, maar ieder zal het met mij eens zijn dat woordentovernaar Dylan in een andere league speelt.

Uiteraard ken ik Hiatt ook van de supergroep Little Village die het in 1992 helaas bij slechts één album hebben gelaten. Het blijft jammer dat daar niet meer is uitgekomen.

Hiatt is in 1972 begonnen met professioneel muziek te maken en is nog steeds actief. John's laatste solo album is van 2018 en in 2021 bracht hij een album uit samen met Jerry Douglas. Die laatste kennen we natuurlijk vooral van de Dobro en de slide gitaar. 

Omdat ik een beetje bij Hiatt was afgehaakt kende ik dat latere werk nauwelijks. Een paar jaar geleden kocht ik tweedehands een album van John en het is beslist minder dan Bring the Family en Slow Turning.
Het gaat om het album All Of A Sudden en is echt wel 1 misschien wel 2 sterren minder dan de twee top albums.
Toch heeft All Of A Sudden er voor gezorgd dat mijn belangstelling voor John Hiatt weer aan het toenemen is. Het album met eerlijke Rock hebik  natuurlijk nog niet zo vaak gedraaid, maar het is ook veel minder toegankelijk en ik ervaar dat als een groot pluspunt.

Komende platenbeurs toch nog eens een album van Hiatt opsnorren!

John Happy Birthday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten