donderdag 25 augustus 2022

Amy Macdonald

Vandaag doet Amy er een jaartje bij en ze wordt pas 35 en dat terwijl ze al een hele carrière achter haar heeft. Als jonge meid - van als ik het goed heb nog geen 20 jaar - maakte ze al haar eerste album.
Inmiddels staat de teller op vijf studio album, vier live albums en één verzamelalbum.

Als je van Folk Rock en Pop Rock houdt kan je bij Amy eigenlijk geen fout album pakken. Het zijn misschien nooit echte vijf sterren albums, maar het klinkt gewoon met een heel klein vleugje accent heel erg lekker.
Naast een prima zangeres staat Amy ook haar mannetje op gitaar en is ze daarnaast een uitstekende songwriter. Nagenoeg altijd alleen en soms met behulp van anderen zoals op het album Under Stars wat nu op de platenspeler ligt.

Het album deed het erg goed in Duitsland en Zwitserland, maar haalde wereldwijd niet het succes van haar debuut album. Op zich vreemd want deze Under Stars doet wat mij betreft niet onder voor haar debuut This Is The Life. 
Wellicht was haar debuut in 2007 voor veel mensen heel verfrissend en brengen de opvolgers te weinig nieuws.
Van artiesten als Neil Young en Ry Cooder verwacht ik dat ze experimenteren, maar een artiest als Amy mag van mij gewoon bij de basis blijven. Juist omdat Amy een heerlijk mix maakt van Folk, Rock en een vleugje Indie. 
Iedere twee jaar zo'n muzikaal album afleveren is wat mij betreft prima. Gewoon zo lekker muziek blijven maken!
Dat vonden ook fans tijdens het Vlaamse Na Fir Bolg festival vorige maand waar Amy op het hoofdpodium stond.
 
Amy Happy Birthday!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten