zondag 24 juli 2022

Pam Tillis

Vandaag bereikt Pam de pensioengerechtigde leeftijd maar ik heb niet het idee dat Pam haar gitaar aan de wilgen gaat hangen.
Pam is geboren in Nashville-Tennessee en als je dan een beetje kan zingen staat je carrière wel vast. Pam heeft er inmiddels een carrière van 45 jaar als Country zangeres opzitten, maar is in Nederland nauwelijks bekend.
In de VS is Pam echter onwaarschijnlijk populair. Haar grootste successen zijn de albums Homeward Looking Angel (1992) en Sweetheart's Dance (1994). Van deze albums kwamen respectievelijk vier en van singels waarvan "Mi Vida Loca (My Crazy Life)" een nummer 1 hit werd. Persoonlijk vind ik dat een van de wat tammere nummers van Pam.
Ik ben ook geen heel groot fan van de wat zoete Country, maar Pam kan doorgaans wat pittiger zingen dan we in dit genre gewend zijn.
Pam heeft 13 studio albums gemaakt en er zijn zes officiële verzamelalbum van haar verschenen. Echt indrukwekkend zijn de cijfers als het om muziekvideo's en singeltjes gaat: 25 en 45!
 
Helaas is in dit deel van de wereld het haast onmogelijk om aan vinyl te komen met Pam Tillis als het überhaupt al bestaat. Ik hoef ook geen 10 platen van haar, maar juist door haar net wat pittigere aanpak van dit genre spreekt mij haar werk enorm aan.

Het behoeft geen betoog dat Pam een groot aantal prijzen heeft gewonnen. Daarnaast kunnen we Pam een aantal keren op het witte doek bewonderen. Ze speelt in een aantal films en is ook te zien in afleveringen van L.A. Law en Promised Land. 
Verder is Pam producer en heeft ze een eigen platenlabel. Bezige dame!
Wie het werk van Pam weet te waarderen doet z'n oren ook een plezier eens naar de samenwerking met Lorrie Morgan te luisteren.

Ik ken een stuk of zes albums van Pam en RhineStoned uit 2007 is mijn favoriet. Net iets minder pure Country en de Folk invloeden met de pittige stem van Pam maken dit album tot mijn favoriet.
Helaas niet op vinyl beschikbaar.

Pam Happy Birthday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten