vrijdag 22 juli 2022

Goodbye June - See Where the Night Goes

Daar waar Greta van Fleet wel eens de kritiek krijgt teveel als Led Zeppelin te klinken krijgt Goodbye June regelmatig de kritiek teveel op AC/DC te lijken.
Nadat een paar nummers van de band door je oren zijn gewaaid is dat ook lastig te ontkennen. Als ik echter alles uit moet bannen wat op iets andere lijkt dan wordt het leven heel kaal en schraal.

Persoonlijk vind ik Goodbye June iets lekkerder klinken dan het Australische "voorbeeld". Het is hard en stevig maar AC/DC vind ik wel eens teveel in een brei aan geluid verdwijnen
De band is ontstaan op heel vruchtbare muzikale grond namelijk Nashville-Tennessee. In 2009 werd de band opgericht en bestaat uit drie neven:
Landon Milbourn (zang, tamboerijn), Brandon Qualkenbush (gitaar, bas, zang) en Tyler Baker (gitaar).
De band werd gevormd na het overlijden van de broer van Tyler Baker. Zijn broer overleed in juni en met de bandnaam word dit tragisch gebeuren herdacht. De neven komen uit een hechte pinksterfamilie maar kozen toch voor het leven als rockmuzikant en de dood van Tylers broer was inspiratie tot het maken van beklijvende muziek met flinke invloeden van Soul en Blues.
 
Nadat ze een eigen CD hadden geknutseld en een singletje hadden uitgebracht kwam in 2017 het eerste volledige album Magic Valley.
Onmiskenbaar geïnspireerd door AC/DC wat de Hard Rock betreft en door Led Zeppelin wat de Blues Rock betreft. De heren gooien er echter een eigen saus van Southern Rock en zelfs een Psychedelische Rock overheen. 
Twee jaar later in 2019 verschijnt het al even sterke Community Inn. Daarop knipogen aan de Folk het nummer "Joan & Dylan" en wat te denken van het nummer "Be Yourself". Dat is toch een ode aan de Folk Rock nummers van Led Zeppelin? Heerlijk hoe daar het tempo wordt opgeschroefd.
 
 
Begin dit jaar verscheen dan het derde album wat ik direct op vinyl heb besteld. Helaas is de aanlevering van vinyl al een tijdje dramatisch. Lange levertijden en hoge prijzen. Toch mag wat mij betreft in een beetje collectie minimaal één album van Goodbye June niet ontbreken. Ik ben allen bang dat het al goodbye 2022 is voor ik de plaat in de kast heb staan.

Streaming dan maar wat niet wegneemt dat JUIST dit soort muziek voor mij juist zo leuk is om er een echte plaat van te draaien.

De heren kunnen er lekker op los rammen maar met twee akoestische gitaren kunnen ze ook al heel lekker muziek maken. Hier het openingsnummer "Step Aside" in een alternatieve akoestische versie. Smullen............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten