zondag 17 juli 2022

A Bigger Bang: Live on Copacabana Beach

In 2005 brachten de Stones het album A Bigger Bang uit. Gewoon een prima Rock album en eigenlijk hun laatste pure Rock album wat uit de studio is gekomen. Nadien verscheen in 2016 nog Blue & Lonesome, maar dat is een puur Blues album met ook nog eens uitsluitend covers. Niks mis mee want Blue & Lonesome behoort tot een van m'n favoriete Stones albums en laat mooi de roots van de band horen.

Overigens was ik in 2005 ook gelijk heel enthousiast over het verschijnen van A Bigger Bang. Gewoon lekkere Rock en recht voor z'n raap. Het verschijnen van het album werd ondersteund met een grote wereldtournee van maar liefst 147 optredens met daaronder twee optredens in Nederland waarvan ik er zelf een bezocht.

Tijdens deze uitputtende tournee werd een aantal keer een pauze gehouden om uiteenlopende redenen. Filmopnames, operaties en vakanties maar ook om de enorme hoeveelheid hardware van het ene naar het andere continent te krijgen was een operaties die doorgaans wat extra dagen in beslag nam.

De tournee leverde voor toen een record bedrag op van meer dan een half miljard dollar. Dat terwijl het grootste concert gratis was! Dat gratis concert werd gegeven op 18 februari 2006 op Copacabana Beach in Braziliƫ. Volgens sommige tellingen kwamen er 1,5 miljoen mensen naar het strand!

Van het concert is een registratie gemaakt welke zowel als DVD, CD en LP set beschikbaar is. Deze verscheen echter pas vorig jaar. Het is echter bizar wat er de laatste jaren allemaal verschijnt dus ik moest even op m'n financiƫle-vinyl-adem komen voor ik deze 3LP set liet aanrukken.

De bijdrage aan mijn verjaardag vorige week zorgde dat ik dit Stones gat in mijn collectie kon opvullen. Uiteraard bestaat de setlist uit veel klassiekers zoals "Jumpin' Jack Flash", "Tumbling Dice", "Start Me Up" en "(I Can't Get No) Satisfaction". Deze vier nummers speelde de heren ook op ALLE 147 shows tijdens deze tournee.

Tijdens het gratis strandconcert speelde de Stones uiteraard ook een aantal nummers van het album A Bigger Bang. Met 20 nummers is dit een heerlijke setlist met een aantal klassiekers en een aantal nummers die je niet op andere live registraties gaat tegenkomen.

Op de BBC had ik de video registratie van dit concert al eens gezien en het is een concert wat dik de moeite is om regelmatig eens op te zetten. Zes kantjes Stones............en een beetje jaloers dat ik er op dat strand niet bij was!

In een short en een t-shirt op je blote voeten in het zand en twee uur de Stones over je heen laten gaan.............beter gaat het leven toch niet worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten