vrijdag 1 juli 2022

50 jaar Toulouse Street

Vandaag viert het tweede album van The Doobie Brothers haar 50e verjaardag. Het album was ten opzichte van het debuut een jaar eerder een enorme stap voorwaarts. Na het debuut album waren er twee wijzigingen in de line-up doorgevoerd.
Bassist Tiran Porter kwam aan boord en die ging Dave Shogren vervangen die op dit album nog wel een enkel nummer meespeelt.
 
De belangrijkste wijziging was het toevoegen van een tweede drummer. Niet dat John Hartmann (tevens een van de oprichters) geen goede drummer is. Sterker Hartmann - die inmiddels met met pensioen is - was een prima drummer. Met het toevoegen van Michael Hossack als tweede drummer gingen The Doobies ein 1971 op zoek naar een geheel eigen sound.
Een eigen sound die ze gelijk in Toulouse Street wisten te vinden. Toulouse Street is een beroemde straat in het schitterende French Quarter in New Orleans. De foto's op de cover, achter- en binnenzijde van de klaphoes zijn gemaakt in een (voormalig) bordeel in Toulouse Street. Schitterende hoes hoewel mijn exemplaar wat uit elkaar begint te vallen.

Het album begint gelijk mega energiek met een van de beste adviezen "Listen To The Music". Tien heerlijk energieke rocksongs die voor een groot deel door The Doobies zelf zijn geschreven.
Het spirituele "
Jesus Is Just Alright" kennen we natuurlijk van The Byrds die het een paar jaar eerder opnamen voor hun album Ballad Of Easy Rider. Het origineel is echter van Art Reynolds die het de The Art Reynolds Singers in 1966 uitbracht op het album Tellin' It Like It Is.
Verder vinden we op Toulouse Street het nummer "Don't Start Me to Talkin'. Dat nummer is van bluesgigant Sonny Boy Williams II die het nummer in 1955 heeft opgenomen. 
 
De overige acht nummers zijn van The Doobies zelf en het is een puik setje nummers. Als jonge snaak viel ik als een blok voor dit album en zo ook voor de opvolger The Captain And Me.
Op 19 januari 1974 ben ik ook naar een optreden van heren geweest in de Doelen in Rotterdam. Was m'n eerste wat grotere act waar ik heen ging.  
 
Later toen ik wat meer over muziek na ging denken kreeg ik het idee dat een album als Toulouse Street eigenlijk wel een geweldig album is voor een road movie. Toch?
Luister het album maar eens met die bril op..............of luister gewoon wat The Doobies te zeggen hebben: Listen to the Music..........
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten