dinsdag 15 maart 2022

Series-Hebberigheid

Platen die ik niet draai verdwijnen na 2-3 jaar uit de collectie. Ik ben geen verzamelaar en hebben voor de heb doe ik niet............. Bijna nooit.......
Met sommige series heb ik toch de neiging nog een deel, nog een deel en nog een deel te kopen. Zo mis ik nog slechts één album van de serie Lu's Juxebox van Lucinda Williams. Met de ORS, SRS en SP series uit de Neil Young Archives loop ik ook redelijk op schema.
Het is ook allemaal geweldige muziek en interessante fases uit de ontwikkeling van de betreffende artiesten. Is dat echt zo? Of hou ik mijzelf voor de gek om het hebberige gedrag te legitimeren?
Je weet wel: reduceren van de cognitieve dissonantie! 
 
Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat er de afgelopen weken weer een hebberigheid is bijgekomen namelijk de officiële Bootleg Series van Bob Dylan.
Een maand geleden had ik een mazzeltje en trakteerde ik mijzelf op de Bob Dylan - The Bootleg Series, Vols. 1-3. Een box met vijf platen met outtakes van vooral het begin van de carrière van Dylan.
Schitterende box, fraai boekwerk erbij en smullen voor de echte Dylan fan. Smullen maar het smaakte ook naar mee. Deze Bootleg Series had ik tot dan aan mij voorbij laten gaan en vanuit de aversie tegen hebberigheid had ik dat zo moeten laten.
In de  Bootleg Series zijn inmiddels een zeer fors aantal delen uitgebracht en de teller staat inmiddels op Vol. 16.
 
Alle 16 delen verzamelen is budgettair wel een ding en het is dus een balans zoeken naar mogelijkheden die die nare hebberigheid toch een beetje beteugelen. Twee delen kwamen toch wel op mijn verlanglijstje: The Bootleg Series Vol. 11: The Basement Tapes Complete en The Bootleg Series Vol. 14: More Blood, More Tracks.
De albums welke de basis zijn voor deze outtakes zijn The Basment Tapes (1975) en Blood On The Tracks (1975). Beide behoren tot mijn favoriete albums van Dylan.
Bootleg Series Vol 14. welke in 2018 verscheen heb ik deze week voor een scherp prijsje (net twee tientjes) kunnen scoren. Alle nummers van Blood On The Track komen in een andere versie voorbij. De vier kanten worden afgesloten met het nummer "Up to Me" wat niet op het reguliere album te vinden is.

 
Voor fanatiekelingen is er van deze The Bootleg Series Vol. 14: More Blood, More Tracks een zes (!!) CD set met heel veel outtakes. Die set gaat mij echt te ver want ik zit echt niet te wachten op acht (!!) outtakes van "You're Gonna Make Me Lonesome When You Go" en zes keer een "Idiot Wind" vind ik pas echt idioot.
Dan is bij mij de hebberigheid ineens heel snel over. Gelukkig maar.
 
Deze vier kantjes van de "gewone" versie voegen voor de doorsnee Dylan fan beslist wat toe. Het klinkt schoon en net een beetje anders dan op het reguliere album. Verder schitterende foto's op de binnenhoezen en een informatie vel met leuke feitjes over de betreffende songs.
Tot slot is het label op de platen wel het vermelden waard want dat zijn uitgevoerd of het om een test pressing gaat.

Voor de fans van Dylan dik de moeite en voor de fan van het album Blood On The Tracks haast wel een must en dat heeft niks met hebberigheid te maken.


Tracklist:
Tangled Up In Blue
Simple Twist Of Fate
Shelter From The Storm
You're A Big Girl Now
Buckets Of Rain
If You See Her, Say Hello
Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts
Meet Me In The Morning
Idiot Wind
You're Gonna Make Me Lonesome When You Go
Up To Me

Geen opmerkingen:

Een reactie posten