zaterdag 12 maart 2022

Cold

Vorige week zaterdag terug gekomen van wintersport. Het was daar soms 10 graden onder nul en zat je toch zonder jas op het terras en was het ook nog lekker.
De kachel de hele week niet aangehad om de bekende redenen. Alleen even toen m'n schoonvader kwam eten. Dat is een oude broze man en die ga ik niet laten leiden door het gepruts van onze wereldleiders.

M'n lief en ik werken allebei thuis en wat de regering ook gaat roepen blijven we dat zoveel mogelijk doen. Lekker je eigen tijd indelen, geen file, half uurtje later uit je bed. Prima!
Op zowel de werkkamer van m'n lief als m'n eigen kamer is het prima te doen zonder verwarming. Alleen op de begane grond is toch wel fris. Als ik daar even zit heb ik toch het idee dat ik voor een langdurig verblijf in Siberië aan het trainen ben. Cursus Russisch erbij en klaar is Kees.

Koud dus. Zeker op het moment dat de zon onder aan het gaan is. Het is bizar hoeveel muziek er is gemaakt met Cold in de titel en tekst. Vaak gaat het dan wel over een koud hart want liefde en gebroken en onbeantwoorde liefde zijn nu eenmaal een thema's dat veelvuldig bezongen wordt.

Driemaal Cold:

Cold Cold World - Stephen Stills
Het staat op het album Stills uit 1975. Het album kreeg wat wisselende kritiek van slechts één enkele ster tot wel vier sterren. Als een album zo divers gewaardeerd wordt ben ik juist heel nieuwsgierig. De meeste fans van Stephen Stills zoals ik zullen het album prima kunnen waarderen. Koude liefde en samen met "Turn Back the Pages" mijn favoriete song van dit album.
 
How Does The Cold Wind Cry - Roger Daltrey
Deze frontman van The Who heeft ook een aantal solo albums gemaakt waaronder het album Parting Should Be Painless uit 1984.  Ook hier is Cold onlosmakelijk aan de twijfel over de liefde gekoppeld.
 
The Cold Wind - Greta van Fleet
Een van m'n favoriete Cold liedjes is deze "The Cold Wind" van het album Anthem Of The Peaceful Army uitr 2018. Deze jonge hardrockers krijgen wel eens de kritiek dat ze teveel Led Zeppelin na willen doen. Als er al kritiek moet zijn kunnen we ook stellen dat ze Bob Dylan ambities hebben
 
The Yankee peddler bargains with you on his way
Woe sweet mama’s gotten herself a new dray
Keep the children snug as the wagon rolls on
When the cold wind blows most of them will be gone
 
Fraai toch?

Driemaal koud om het warm te krijgen maar..............het is klein bier in vergelijk met de tragedie die 2000 kilometer oostelijk van ons aan de gang is..........
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten