donderdag 10 februari 2022

Nigel Olsson

Deze allround drummer doet er vandaag een jaartje bij. Hoewel Nigel als drummer van Pop tot Hard Rock z'n bijdrages heeft geleverd is hij vooral bekend als de vaste drummer van Elton John.
Nigel speelt op zo'n 20 albums van Elton en heeft meer dan 2000 optredens met deze opvallende Rockster gedaan.

Zelf ben ik niet zo'n fan van het latere werk van Elton John. Ik vind het vaak te disco en latere albums missen de verfijningen die ik in zijn eerste albums zo weet te waarderen.
Het album Elton John is gewoon een topplaat, maar toevallig zit daar iemand anders achter de drumkit. Wel drumt Nigel op mijn andere favoriete albums van Elton John:
Tumbleweed Connection (1970)
Madman Across the Water (1971)
Honky Château (1972)
Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player (1973)

Ik heb ook wat later werk van Elton John staan waarop Nigel de drums verzorgd, maar die komen maar hoogst zelden op de draaitafel. Het zijn toch vooral de albums van Elton John van begin jaren 70 die ik graag mag luisteren.

Dat kwartet van hierboven maar eens klaar gezet om vanmiddag lekker met een goeie koffie languit van te gaan genieten.
Dit keer zal ik extra goed op de drums letten maar ook op de achtergrond zang want ook daar is Nigel veelvuldig te horen. 
Naast zijn enorme berg werk bij Elton John heeft Nigel ook gedrumd bij Rod Stewart, Linda Ronstadt, Leo Sayer, Neil Sedaka, B.B. King en vele anderen. Eind jaren 60 is Nigel even lid geweest van de Spencer Davis Group en begin jaren 70 speelde hij een blauwe maandag bij Uriah Heep. Een veelzijdig baasje die zich blijkbaar toch het meest thuis voelt in de Elton John Band.

Nigel Happy Birthday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten