woensdag 9 februari 2022

Led Zeppelin's debuut

De Olympische spelen zijn aan de gang en dat gaat voor een groot deel aan mij voorbij. Veel sport is tijdens werktijden, maar ik ben ook dat chauvinistische gedoe wat rond dit soort evenementen hangt wel een beetje zat.
Toch even een plaat gepakt met daarin Olympia. Olympia in het legendarische debuut van Led Zeppelin? Het album wat nu opstaat is een heruitgave van dit debuut met twee extra platen. Naast het brute en weergaloze debuut krijgt de luisteraar vier kantjes live in..................de Olympia.
Veel passender wat betreft Olympische Spelen krijg ik het niet en dat is prima want ik ben ze eigenlijk al weer meer dan zat. De Olympische Spelen bedoel ik dan en niet Led Zeppelin.

Het debuut van Led Zeppelin is al meer dan genoeg over gezegd en geschreven. Het is een van de beste debuut albums die er in dit deel van het universum is gemaakt. Brutaal en Bluesrock van de aller, aller bovenste plank en we waande ons ook al een beetje in de kraamkamer van de Hardrock.
Een wat ouder vriend z'n broer had dit album en vooral nummers als "Good Times Bad Times" en "Dazed and Confused" maakte op de jonge snaak die ik nog was een verpletterende indruk.
Ik was nog maar net een beetje aan muziek aan het snuffelen, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat een ieder die al wat meer met muziek bezig was volledig uit z'n schoenen werd geblazen.
 

Het debuut van Led Zeppelin verscheen in januari 1969 en wie er de beste Rock albums van het jaar ervoor bij pakt kan toch maar één conclusie trekken? Led Zeppelin gooide de steen niet naar de overkant van de straat, ook niet naar het einde van de straat, maar de steen ging helemaal de stad uit. 
Dit was echt een mega stap in de ontwikkeling van de moderne muziek. Later dat jaar zouden ze het met Led Zeppelin II nog eens overdoen door het definitieve muzikale geboortekaartje van de Hard Rock te maken.
 
Terug nog even naar het debuut. In 2014 verscheen deze speciale editie met twee extra platen met daarop een concert in de Olympia in Parijs. Het optreden is gehouden in oktober 1969 kort voor het verschijnen van het album Led Zeppelin II. De setlist bevat een groot aantal nummers van het debuut en de bezoekers werden tevens getrakteerd met een voorproefje van Led Zeppelin II waaronder het inmiddels mega bekende Moby Dick.

Het oorspronkelijke album werd ook commercieel een mega succes. In de VS haalde het album acht (!!!) keer platina. Dat zijn acht miljoen platen! 8.000.000! Dat voor een debuut.
Ter vergelijking: debuut Stones: 500.000, debuut Beatles 1.000.000..........
Just numbers!

Ruim 50 jaar oud en voor de liefhebbers van Blues Rock en lekker ouderwetse Hard Rock blijft dit een album om vingers en duimen bij af te likken.
Het extraatje met de setlist van de Olympia laat overduidelijk horen waarom Led Zeppelin van begin af aan geen goud wist te winnen, maar alleen voor heel veel platina in de wieg was gelegd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten