dinsdag 25 januari 2022

Open All Night

"De Hele Nacht Open" lijkt de soundtrack te worden van deze fase van de Coronacrisis. Een paar maanden geleden leek er nog een groot verschil te zijn tussen de verschillende kampen als het over open gaan ging. 
De laatste weken lijkt iedereen er echter wel klaar mee te zijn. Begrijpelijk.

Toch eens een passend nummer gezocht en "Open All Night" van Bruce Springsteen past voor mijn gevoel hier heerlijk bij.
Het nummer staat op het album "Nebraska" uit 1982. Springsteen speelt op dit pure solo album alles zelf en het nummer "Open All Night" is tevens het enige nummer waar hij een elektrische gitaar gebruikt.
Het is een van de songs op dit album die als een soort van intense roadmovie aan je voorbij gaan. Springsteen als de verhalenverteller!

Het album was op het moment dat het verscheen een wat vreemde eend in de bijt. Even ter referentie: het album Nebraska zit qua chronologie tussen The River (1980) en Born In The USA (1984).
Vanuit dat perspectief is Nebraska een wat opvallend en misschien niet erg vanzelfsprekend album.

Door The River had Springsteen zich een onafhankelijke status verworven en die leverde hem veel creatieve ruimte op. Creatieve ruimte die hij met Nebraska gelukkige ook is gaan gebruiken. Er hoefde geen tweede The River gemaakt te worden, er hoefde geen tweede Born To Run gemaakt te worden. Die waren er al! Nebraska is zelfs nu nog een parel van een album en in mijn bescheiden ogen een mijlpaal in de indrukwekkende carrière van Springsteen.

Ik heb mij altijd wel verbaasd hoe de nummers op dit album zijn verdeeld. Kant A heeft een veel langere speelduur dan Kant B. Dat had eenvoudig opgelost kunnen worden door nummer 6 van Kant A op Kant B te zetten. Omdat bij de muziekcassette dezelfde keuze is gemaakt lijkt het dat artistieke afwegingen voor deze verdeling hebben gezorgd. Zelf heb ik echter nooit iets kunnen vinden waarom dat zo gedaan is. 
Wie het weet mag het zeggen!

Voor mij is Nebraska dus een van mijn favoriete albums van The Boss en als je na vijf stevige Rock albums zo uit de logica durft te stappen ben je ook een baas!

"Open All Night".................wie droomt er niet van.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten