maandag 20 december 2021

Prijzen door het plafond

Het is echt helemaal koekoek wat er op dit moment met de prijzen van vinyl aan de hand is. Onder het mom van grondstof die duurder is geworden is hier en daar het eindproduct ineens 2 tot 3 keer zo duur.
Dat van die grondstoffen is natuurlijk apekool. Het is een slimme truc van de platenmaatschappijen om eenvoudig de omzet te doen groeien.
Ranzig en pervers. Artiesten en de detailhandel die voor deze business bepalend zijn zien hier niks van terug. De Sonys en Warners van deze wereld des te meer.

Ik zie echt genoeg mooie titels verschijnen maar ik verdom het om 25, 35 of zelfs 45 Euro voor een enkele LP te betalen. Zeker als het ook nog een gaat om een heruitgave van een album waar er al miljoenen van verkocht zijn.

De afgelopen maanden was het meermaals in het nieuws, maar zo kort voor de Kerst hebben maatschappijen nog mooi hun kans gezien. Hebberigheid als kerstgedachten........

Overigens is de LP nooit een koopje geweest. Ik heb een paar jaar geleden Brothers in Arms van de Dire Straits tweedehands op een beurs gekocht. Voor slechts vier euro en in top staat. Heel veel meer heb ik ook niet over voor de Dire Straits. Probleem van die band vind ik toch dat ze live net zo goed zijn als in de studio. 
Zelf hou ik meer van bands die in de studio net zo goed zijn als op het podium zoals Led Zeppelin en The Allman Brothers. 
Dit blogje van vandaag gaat echter niet over wat goede muziek is, maar over het uitknijpen van artiesten, detailhandel en consumenten.
 
Eén voorbeeld. Het album Houses Of The Holy van Led Zeppelin kocht ik anderhalf jaar geleden voor 14,95. Nu staat het te koop voor 35,99 en 36,99............ De consument is zwaar de klos maar het is ook niet zo dat artiesten en detailhandel ineens 2,5 keer meer gaan verdienen.

Toch leuk om het bonnetje uit 1988 eens te zien wat nog in de hoes zat van het album van de Dire Straits. Was toen ook niet echt goedkoop..........

Dat neemt niet weg dat met de huidige prijzen de platenmaatschappijen zomaar eens in hun eigen voeten kunnen schieten. De LP is sinds 2007 aan een ongekende revival bezig. Het is geweldig dat heel veel mensen daar plezier aan hebben en dat daar veel mensen geld aan verdienen.
De hijgerige geilheid op meer geld van de aandeelhouders van de grote maatschappijen die helaas gaan voor de korte termijn en dat zou zomaar eens een instorting van de revival kunnen betekenen.

Veel liefhebbers zullen het niet begrijpen maar ik zeg zo vaak: als je het niet snapt heeft het doorgaans met geld te maken.........



Geen opmerkingen:

Een reactie posten