zondag 26 december 2021

IJzel

Gisteravond gaf het KNMI een waarschuwing voor vandaag voor ijzel in met name het noordelijke deel van het land. Ik ben graag buiten en op de racefiets trap ik altijd wel wel zo'n 10k in een jaar weg. Ook veel wandelen en wat skiƫn en duiken. Door het weer laat ik mij niet snel afschrikken, maar bij onweer en ijzel gaan bij mij de red-flags wel omhoog.
Als ik dan niet de deur uit hoef doe ik dat ook niet. Heeft niks met bang zijn te maken maar vooral met je verstand gebruiken. Dus ijzel.............lekker binnen plaatjes draaien.
IJzel wordt in het Engels wel black ice genoemd. Toen ik voor het eerst black ice hoorde dacht ik meer dat dit een lekkernij was om matige whisky te pimpen.......
 
Voor het thema black ice was het niet moeilijk een passende plaat te vinden. En voor ieder is er wel wat te vinden:
 
AC DC
Voor een Hard Rock ijzelplaat kunnen we bij AC DC terecht die in 2008 het album Black Ice uitbrachten. Maar liefst vier singels kwamen van dit dubbel album. Recent verscheen een gelimiteerde heruitgave waarbij de hoes andere kleuren heeft.



Black Ice
Wie liever naar klassieke Soul luistert gaat zeker plezier hebben aan dit album. Soul van de late jaren 70. Veel van dit soort muziek is doorgaans een beetje overgeproduceerd. Laten we het gepolijst noemen en het is op zeker zwoel en prima voor een intiem feestje.
Overigens als je LP's of CD's van deze Soul groep hebt en je vindt het niks? Er worden behoorlijke bedragen voor betaald want de vraag is vele malen groter dan het aanbod!



Wolfert Brederode Trio
Een klassieke Jazz samenstelling met piano, drums en bass. Smullen voor wie van Jazz houdt die doorgaans in de wat rustigere hoek zit. Vaklui die - zoek maar eens op Youtube - het ook echt leuk vinden om muziek te maken. Geheimtip zoals de Duitsers zo mooi kunnen zeggen.
 
 
Translucent Black Ice Vinyl 
Geen band of album maar een manier hoe sommige platen worden geperst. Gekleurd vinyl is een trend die we al een aantal jaren zien. Verzamelaars met geld smullen ervan en audiofielen gruwelen bij het zien van die kleurtjes. 
Nu is dat laatste wel wat overdreven want iemand die met pensioen is en beweerd een uitmuntend gehoor te hebben tovert wel een glimlach op mijn gezicht. Dus veel gezeur over gekleurd vinyl neem ik niet hel erg serieus.
Zeker niet omdat ik genoeg gekleurd vinyl heb wat prima klinkt en ik heb helaas genoeg zwart vinyl die ik het liefst als kleiduiven zou gebruiken. 
Naast rood, blauw, groen, geel, roze, paars, oranje zijn er ook platen die worden uitgevoerd in translucent black ice vinyl. Alleen de naam is al prachtig en sommige exemplaar zien er ook echt uit als een plak ijs die zo van de weg is geschept.

Geniet van bovenstaand muziektips en als je toch de weg op gaat: Drive Safe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten