zaterdag 13 november 2021

Dutch Pop Giants

Zelf heb ik het niet zo op verzamelalbums en heel veel staan er dan ook niet in de kast. Grofweg zijn er twee soorten verzamelalbums.
Een album met de beste nummers van één specifieke artiest of band of een album met een aantal nummers van verschillende artiesten met nummers van een bepaald jaar of bepaald genre.
Denk bij dat laatste aan Kerst, zomerhits, Blues, carnaval of gewoon recht voor z'n raap Rock & Roll.

Van de eerste categorie koop ik zelden wat van en die in de collectie staan zijn toch vooral in partijen meegekomen. Er zijn een aantal artiesten zoals The Allman Brothers en Bob Dylan waar ik dan een uitzondering op maak. Kom ik daar een leuke verzamelaar van tegen voor een normale prijs neem ik die wel mee.

Van de tweede categorie heb ik door de jaren heen alleen wat Blues verzamelaars gekocht. Op die manier toch wat artiesten ontdekt die ik normaal niet zo snel op de radar had staan.
Alle andere verzamelaars zijn toch een beetje sneaky in de collectie gekomen. In een van de onderste vakken van de kast staat zo'n stapeltje. Eigenlijk kandidaten om afscheid van te nemen want ze zien toch nooit de draaitafel........

Van de week dat stapeltje toch eens gepakt en deze Dutch Pop Giants toch maar eens op de draaitafel gelegd. Eigenlijk wel een prima plaat.
Van een zestal bands van eind jaren 60 vinden we twee nummers op dit album. Aan bod komen Ekseption, Cuby & Blizzards, Oscar Benton Blues Band, The Rob Hoeke R & B Group, The Bintangs en The Motions.

Prima plaat maar ik ervaar gelijk toch de beperking van een verzamelalbum. Dan hoor ik "Window Of My Eyes" en dan wil ik eigenlijk dat Cuby daarna nog even doorgaat. 

Toch is de plaat net even te leuk om afscheid van te nemen, want het is wel een tijdstempel van een hele mooie periode in de Nederlandse Pop, Rock en Blues geschiedenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten