zondag 21 november 2021

Breakfast

Ook al werkt zowel m'n lief als ik op dit moment vooral thuis is er doordeweeks niet de tijd heel uitvoerig te ontbijten. In de regel is het voor mij toch twee bammetjes met een beker melk terwijl ik de laptop voor m'n werk aan het opstarten ben.
Tot ons pensioen zal een uitvoerig ontbijt waarschijnlijk bij vakanties en weekenddagen beperkt blijven. Lunch is voor mij de favoriete maaltijd van de dag. Het liefst met m'n meisje en/of wat vrienden 2-3 uur aan tafel om van de dag twee dagen te maken.

Daarnaast kan een knap ontbijt bij mij zomaar het gevecht voor de tweede plaats gaan winnen. Verse broodjes, fluffy omelet, hartig en zoet beleg, glaasje sap en lekker klassieke Rock op de achtergrond.
Dat is toch een geweldige manier om de dag te beginnen?

Doen we vandaag toch even een paar breakfast nummers?
 
Breakfast in America
Wellicht onder het grote publiek het bekendste nummer met breakfast al thema. Het staat op het gelijknamige album dat Supertramp in 1979 heeft uitgebracht. Het album haalde in de VS maar liefst vier maal platina en het album leverde ook vier hits op waaronder deze titelsong.
Het nummer werd over de hele wereld een knaller van een hit en iedereen die de zomer van 1979 een beetje bewust heeft meegemaakt zingt het van voor tot achter mee.
 
Orange Juice Blues (Blues For Breakfast)
Nummer is te vinden op het album The Basement Tapes uit 1975 van Bob Dylan & The Band. Het nummer is geschreven door Richard Manuel. Deze medeoprichter van The Band zat vooral achter de microfoon en toetsen en heeft heel wat knappe nummers op z'n naam staan zoals deze "Orange Juice Blues".
 
Alan's Psychedelic Breakfast
Dit is op afstand mijn favoriete nummer met als thema het ontbijt. De geluidseffecten en gesproken teksten zijn hier door Pink Floyd briljant toegepast. Zo ben ik zelf niet zo'n liefhebber van de overdreven geluideffecten op Dark Side Of The Moon bij nummers als "Money" en "Time". Het mag van mij wat subtieler en hier is dat prima gelukt. Atom Heart Mother - waar we dit Pink Floyd ontbijt op vinden - is uit 1970 en behoort tot mijn top drie favoriete Pink Floyd albums.
Het nummer bestaat uit drie delen met de heerlijke titels 
I. "Rise and Shine"
II. "Sunny Side Up"
III. "Morning Glory"
 
Drie maal breakfast op vinyl. Drie totaal verschillende nummers, maar drie heerlijke parels om de dag mee te beginnen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten