vrijdag 24 september 2021

Wereld Gorilladag

Op dit moment worden de meest idiote dagen bedacht. Dat kunnen we allemaal flauwekul vinden, maar in een maatschappij waar we iedere dag bedolven worden in een lawine van informatie het het voor een ieder een schreeuw om aandacht.
Daarnaast is ook wel een beetje leuk als mensen gekke dagen bedenken. Het leven is al sereus genoeg. Zeker de laatste 1,5 jaar met de Corona......
Aandacht voor gelijkheid, dieren en natuur ben ik overigens altijd voor dus ik vier vandaag lekker mee met Gorilladag.

Dan vind ik het altijd weer leuk een plaat uit de kast te trekken die past bij de dag van vandaag. Dat viel vandaag even niet mee. De Stones hebben het verzamelalbum Grrr! met een grote gorilla kop op de cover maar dat album vormt (helaas) geen onderdeel van mijn collectie.

Het was toch even zoeken welke plaat in aanmerking zou komen. Hulp kwam er uiteindelijk uit de hoek van Genesis met het album Wind & Wuthering. Het is het achtste album van de band en verscheen in 1976.
Peter Gabriel had twee studio albums eerder de band verlaten en Phil Collins had zijn optreden gemaakt.
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een hele fijne periode van Genesis. Voor mij gaat het echter mis met het album Abacab(1981) toen het voor mij te Pop werd en te weinige Progressieve Rock.

Liefhebbers van Progressieve Rock blijven met deze Wind & Wuthering niet op hun honger zitten. Dit is zo'n album dat had ook een kant 3 en een kant 4 mogen hebben.
Rustige passages en soms bombastisch en prima samenspel tussen mannen wat niet wegneemt dat na dit album Steve Hackett de band zal verlaten.
 
En de Gorilla dan? 
 
Wot Gorilla? Laatste nummer op kant 1 en het gaat om een - overigens geweldig - instrumentaal nummer dus het blijft gissen wat Genesis met de Gorilla voor ogen had...... Wot Gorilla?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten