donderdag 23 september 2021

Bruce Birthday

Springsteen doet er vandaag een jaartje bij. Aan Bruce heb ik al meermaals aandacht besteed op deze blog dus na een dag hard werken hou ik het kort.
Zoals ik al eens eerder heb geschreven ben ik vooral fan van de Springsteen van de eerste jaren. Daarna nog steeds mega goed, maar toen hij de grote stadions introk zakte bij mij toch de belangstelling.
 
Ondertussen heb ik ongemerkt toch wel een meer dan behoorlijke Springsteen collectie bij elkaar gescharreld. Dat neemt niet weg dat het vooral de albums Greetings From Asbury Park, N.J., Born to Run en Darkness on the Edge of Town die bij mij de draaitafel zien.

Uiteraard realiseer ik mij dat ik daar zowel Bruce als mijzelf tekort mee doe. Om de verjaardag van The Boss te vieren daarom maar eens een wat vaag dubbel live album uit de kast getrokken.
Een unoffcial zoals dat zo mooi heet met de titel Dress Rehearsal Broadcast 1992. Het gaat om een dubbelalbum en is uitgebracht door het vage label Parachute Recording Company.
De opnames zijn dus uit 1992, maar deze vinyl set zag pas in 2017 het levenslicht. Drie kantjes Bruce op het podium en kant vier is ingeruimd voor een interview.
Dat laatste boeit mij nooit zo heel veel. Een echt goede documentaire wil ik nog wel eens m'n tijd verbranden maar een plaat opzetten met een interview?

Gelukkig zijn de eerste drie kantjes gewoon gevuld met een Springsteen die bezig is om het publiek het naar de zin te maken. Naar de zin aan het maken? Zoals we van Spingsteen gewend zijn is hij het publiek gewoon aan het verwennen.
Die houding mis ik wel eens bij andere artiesten, maar ik mis het vooral in heel veel andere beroepen. Hoe moeilijk is het in vredesnaam om je best te doen om het een klant naar de zin te maken er daar zelf ook nog lol in te hebben? Lukt dat niet? 9 op 10 dat je een verkeerde baan hebt!

Springsteen heeft zeker geen verkeerde baan en de energie die hij eindeloos weet te genereren blijft toch een geweldig voorbeeld voor een ieder. 

Bruce Happy Birthday!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten