maandag 16 augustus 2021

Madonna

Vandaag is deze opvallende zangeres jarig. Zelf zal ik niet snel een plaat van Madonna kopen maar "ongemerkt" zijn er toch drie album mijn collectie binnengeslopen.
Die zijn meegekomen in een collectie die ik van iemand heb overgenomen en het is toch net even te goed om weer weg te doen.
Het zou echter misplaatst zijn om het als slecht te betitelen, maar ik geef mijn geld aan nieuw vinyl nu eenmaal liever uit aan Blues, Blues Rock, Southern Rock, Country Rock en Americana.
 
Vandaag doet Madonna er een jaartje bij en hoewel de roddelpers er anders over denkt vind ik Madonna geen interessante artieste om alles over te lezen. Waarschijnlijk juist omdat de roddelpers dit soort artiesten altijd weer weten te vinden.

Helemaal gek is het natuurlijk niet dat Madonna jaren door de roddelpers is geviseerd. Hoe controversiëler een artiest is hoe meer smullen. En controversieel is Madonna en ze heeft daar ook beslist het pad geëffend voor artiesten als  Lady Gaga en Katy Perry.

Madonna heeft er toch voor gezorgd dat een outfit - al of niet mega erotisch - niet snel gek genoeg is. Uit eerste hand heb ik ook begrepen dat haar shows echt een geweldig spektakel zijn. Diezelfde bronnen weten echter ook te melden dat live zingen voor Madonna nog wel een dingetje is. Ook de organisatie van het Eurovisiesongfestival heeft dat mogen ervaren.
 
Dat alles neemt niet weg dat Madonna een belangrijke rol heeft vervuld in de ontwikkeling van de moderne muziek. Jarenlang domineerde ze de hitparades en de kwam de ene na de andere opvallende videoclip voorbij. Tussen 1983 en 2009 was het een grote lawine aan hits. De laatste jaren heeft Madonna nog regelmatig een single uitgebracht, maar die blijven steken in de Tip-parade en worden geen echt hit.

Het nieuwe publiek kiest nu eenmaal voor jongere alternatieven. Dat is ook te zien aan het aantal Top2000 noteringen van Madonna die sinds 2000 zijn gehalveerd.  
Fans van het eerste uur zijn er echter nog genoeg, maar die kiezen bij voorkeur voor een album en dan is Madonna nog steeds heel erg succesvol. 
Haar album Madame X uit 2019 haalde zowel in Nederland als bij onze zuiderburen een tweede plaats in de album-hitlijsten.
In de VS haalde het album zelfs een eerste plaats. Naast de hitlijst successen van dit album kreeg Madame X ook heel veel lovende recensies. Als het kopende publiek en de vakpers het met elkaar eens zijn kan je het bijna blind kopen.

Voor mij nog geen reden om naar de winkel te rennen om die plaat te kopen omdat mijn voorkeur nu eenmaal bij andere muziekstijlen ligt. Daarnaast is budget beperkt en nieuw vinyl is toch wel erg prijzig.
Het is echter onbestaanbaar dat je met een brede muzieksmaak als ik niet minimaal één keer per jaar een paar plaatjes van Madonna langs laat komen.

Happy Birthday Madonna!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten