woensdag 18 augustus 2021

Live At The Checkerboard Lounge 1981

Op de een of andere manier is deze release in 2012 volledig aan mij voorbij gegaan. Als ik even terug kijk in m'n agenda was ik die zomer wel heel erg druk met andere dingen en muziek was/is toch een ding waar in meer mee bezig ben als het wat minder weer is zoals in herfst en winter.
 
Live At The Checkerboard Lounge 1981 verscheen pas in juli 2012 en dus ruim 20 jaar na de opnames. Formeel is het een album van Muddy Waters, maar een keur aan Blues artiesten stapte op het podium.
Dat viel overigens niet mee want The Checkerboard Lounge was echt maar een mini, min venue.
 
Omdat ik een groot liefhebber ben van The Stones, Muddy Waters en Buddy Guy vroeg gisteravond een vriend of ik dit optreden kende. Ik moest met enig schaamrood bekennen niet te weten waar het over ging.
Dan is er maar één oplossing en dat is kijken en luisteren. Wat een feest! Muddy in een glansrol en de begeleidingsband is natuurlijk om van te dromen
 
Muddy Waters Band: 
Muddy Waters – zang, gitaar
Rick Kreher - gitaar
John Primer – gitaar
Lovie Lee – piano
Earnest Johnson – bas
Ray Allison – drums
George "Mojo" Buford – harmonica  
 
Special Guests:
Mick Jagger – zang
Keith Richards – gitaar 
Ronnie Wood – gitaar
Ian Stewart – piano
Buddy Guy – zang, gitaar
Lefty Dizz – zang, gitaar
Junior Wells – zang, harmonica
Nick Charles – bas 

 
Wat een droomband en je zou bijna jaloers zijn op de mensen die daar zitten en van dit unieke optreden mogen genieten. Genieten? Het zal lastig zijn om een gaver optreden mee te maken. Een dergelijk gezelschap in een kroeg (veel meer was The Checkerboard Lounge niet) zien spelen blijft toch wel heel bijzonder.
Enigszins wordt gesuggereerd dat het een spontane actie is maar gezien de aanwezigheid van veel professionele geluids- en cameramensen is het duidelijk een geplande ontmoeting. Daar is overigens niks mis mee en deze kleine venue zorgt voor een geweldig intieme sfeer.

Het gezelschap onder aanvoering van een energieke Waters speelt een heerlijke setlist en de chemie spat werkelijk van het podium.
Een enorme rij klassiekers komen aan bod zoals "Baby Please Don’t Go", "Hoochie Coochie Man",  "Mannish Boy" en "Got My Mojo Working".

Het heeft helaas ruim 20 jaar geduurd voor in 2012 het film en geluidsmateriaal voor het grote publiek beschikbaar kwam.
Diverse sets waren beschikbaar van 2lp, 2CD en DVD tot en met een luxe set met 3LP's, 3CD's en een DVD.

Door een onoplettendheid in de zomer van 2012 is deze dus aan mijn aandacht ontsnapt maar dat ga ik de komende maande natuurlijk rechtzetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten