donderdag 19 augustus 2021

Dag van de Fotografie

Naast muziek is fotografie een van mijn andere (vele) hobby's. Leuk om op deze eens te kijken of er wat muziek te vinden is die met fotografie te maken heeft.
Uiteraard beginnen we dan met de hoes en dan is het al meteen raak. Fotografie speelt bij de hoes van een LP sowieso al een heel grote rol. De fraaie hoezen van LP's hebben in mijn geval ook beslist meegespeeld om "terug" te gaan naar vinyl.
 
Door al die schitterende hoezen heb ik mogelijk meer kunst in huis dan wie dan ook hier in de straat. Als ik een plaat draai kan ik ook gerust twee kanten lang met de bijbehorende hoes op schoot zitten.
Boeiende info zoals welke sessiemuzikanten en producer er meewerken, maar vooral genieten van het 30x30cm kunstwerkje wat de meeste hoezen toch zijn.

Bij hoezen en fotografie denk echter vooral aan de hoes van Elvis Costello. Ook de hoes van Hot Chocolate is niet aan mijn aandacht voorbij gegaan. Dat laatste album boeit mij niet echt maar was voor mij wel een opvallende hoes. Dit vooral omdat ik zelf zo'n afgebeelde Hasselblad heb gehad. 
Een prachtig stuk gereedschap maar door de kostbare rolfilm werd het al snel mijn minst gebruikte camera. Een dergelijke fraaie camera heeft wel de hoofdrol in deze twee schitterende hoezen:



Een hoes kan nog zo mooi zijn maar de muziek moet natuurlijk wel ok zijn. Denk ik aan camera's en muziek komt gelijk het nummer "Distance Camera" van Neil Young bovendrijven. Dit nummer is te vinden op het album Silver & Gold waar ik tijdens de Olympische Spelen nog aandacht aan besteed heb. Leuk detail binnen het thema van vandaag: de dochter van Neil Young heeft de foto voor de album cover gemaakt.

De lijst met nummers waarin fotografie een rol speelt is enorm. Heel rap vind je 10 nummers met als titel Photograph(s)(ic). Artiesten zoals Def Leppard, Diane Birch, Jamie Cullum, Nickelback, Ed Sheeran, Ringo Starr, Weezer, The Verve Pipe,Rihanna en Depeche Mode hebben allemaal een dergelijk nummer in hun catalogus zitten.
 
Ook woorden zoals camera, photo en picture komt vele malen voor. Als liefhebber van Blues werd ik in mijn zoektocht erg enthousiast toen ik de titel  "Tit Photographer Blues" tegenkwam. Het nummer is van Fabulous Poodles en heeft niks met Blues te maken. Het is New Wave en wat mij betreft ook nog eens matige.

Nu kan ik de hele dag gaan zitten Googlen, maar er is natuurlijk één nummer wat ver boven alles uitsteekt als het gaat om fotografie binnen een song...........dat is natuurlijk "Kodachrome" van Paul Simon. Het nummer is te vinden op het album There Goes Rhymin' Simon wat in 1973 verscheen.

Kort nadat het nummer een hit was geweest had ik hard gespaard een zelf een Nikon camera gekocht.
Kodachrome was mede omwille van de scherpte een van m'n favoriete films om dia's te maken. Kodachrome wordt door de opkomst van de digitale camera's al goed 10 jaar niet meer gemaakt maar is 75 jaar in productie geweest. Dat is in een eeuw waar veel technische revolutie plaatsvond best heel indrukwekkend.

De jonge garde die nu het nummer van Paul Simon horen zullen zich wellicht afvragen waar het over gaat. Wat is in vredesnaam Kodachrome zullen ze zich afvragen............. Nikon maakt gelukkig nog wel camera's dus ik bler nog effe lekker mee:
 

"Kodachrome"

When I think back
On all the crap I learned in high school
It's a wonder
I can think at all
And though my lack of education
Hasn't hurt me none
I can read the writing on the wall

Kodachrome
They give us those nice bright colors
They give us the greens of summers
Makes you think all the world's
a sunny day
I got a Nikon camera
I love to take a photograph
So mama don't take my Kodachrome away

If you took all the girls I knew
When I was single
And brought them all together
for one night
I know they'd never match
my sweet imagination
Everything looks worse
in black and white 
 
Note: worse in de een na laatste regel is Simon tijdens optredens stelselmatig gaan vervangen door better.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten