zondag 29 augustus 2021

Dag tegen Kernproeven

Over songs welke een protest zijn tegen kernwapens kan je wel een weekend vullen. Voor mij blijft "A Hard Rain's a-Gonna Fall" van Bob Dylan de ultieme song op het gebied van kernwapens.
Het nummers stond op het album The Freewheelin' Bob Dylan dat in 1963 verscheen. Schitterend nummer maar ik vind de uitvoering van Dylan tijdens Concert For Bangla Desh net even beter.

Opmerkelijk is dat aanvankelijk het nummer "Let Me Die in My Footsteps" gepland was voor op dit album. Ook dat nummer gaat over nucleaire dreiging maar maakte uiteindelijk plaats voor "A Hard Rain's a-Gonna Fall".
Liefhebbers van bootlegs kende het nummer  "Let Me Die in My Footsteps" van de vele bootlegs maar een officiĆ«le uitgave van het nummer kwam pas in 1991 in de The Bootleg Series Volumes 1–3 (Rare & Unreleased) 1961–1991.
 
Honderden en honderden nummers zijn er gemaakt over nucleaire dreiging en een fors aantal nummers over "The Day After".
Met name die laatste categorie heeft mij altijd enorm aangesproken. Vaak gaat het bij dat soort nummers om Psychedelische Rock waarbij een apocalyptisch beeld wordt geschets.

Een van mijn favoriete songs in die categorie is Wooden Ship van Crosby, Stills & Nash van hun gelijknamige debuutalbum uit 1969.
Een briljant album met uitsluitend pareltje. Wooden Ships is geschreven door David Crosby, Stephen Stills en Paul Kantner. Deze laatste kennen we van Jefferson Airplane en die waren niet vies van wat vervreemdende beelden want eigenlijk zijn zij toch de ongekroonde uitvinders van d Psychedelische Rock.
 
De verhaallijn van Woonden Ships is eigenlijk doodsimpel. Een aantal overlevende van een wereld-vernietigende gebeurtenis zijn met een houten boot op zoek naar een plek om een bestaan op te bouwen.

Overigens is ieder nummer op dit album raak. Judy Collins is door de gebroken liefde met Stephen Stills ongeveer hofleverancier als het om inspiratie gaat. Een aantal van die nummers hebben mij zelf ook door een behoorlijk zwarte periode weten te sleuren want.
Naast een aantal hartverscheurende love-songs bevat het album naast Wooden Ships ook het politiek getinte Long Time Gone. 
Het nummer schreef David Crosby op de avond van de aanslag op JFK. Een bizarre. Zelf nu 50 jaar na dato is het een nummer om kippenvel van te krijgen. Kippenvel> Het grijpt je bij de keel!
JFK was degene die de Varkensbaaicrisis wist te beteugelen. Laat dat nou net de crisis zijn waarop Dylan zijn A Hard Rain's a-Gonna Fall op heeft gebaseerd waar ik dit blogje mee begon.............

Toch begin ik de dag met Wooden Ships.................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten